15. Grazer Konferenz – Qualität der Lehre: Teaching and Learning – Expanding our Resources
28. - 30. April 2011, Wien, Österreich
Abstracts
Welcome/Begrüßung
(11grako01)
[Volltext]
Teaching and Learning – expanding our resources. An overview of the 15th Graz Conference on medical education
März R[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako04)
[Volltext]
Teaching and learning in the clinical environment. A student-lead workshop
Murt A[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako05)
[Volltext]
Teaching while working: some practical tools for the clinical environment
Nendaz M[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako06)
[Volltext]
Principles of E-Learning: Lessons from Cognitive Psychology
Norman G[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako07)
[Volltext]
Online-Systems for Examinations – Part A: Scientific evaluation of the introduction of a pre- and post review process at the Medical University of Innsbruck – an exchange of experience
Pierer K, vor dem Esche J, Möbs D, Longato S[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako08)
[Volltext]
Online-Systems for Examinations – Part B: Medical assessment alliance – improvement of the complete assessment workflow
Hochlehnert A[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako09)
[Volltext]
Use of an Audience Response System (ARS) to Improve Student Learning
Plass H, Ripatti I, Kremser K[Volltext]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako10)
[Volltext]
How to produce and use learning objectives – make yourself familiar with collaboration and guidance in teaching, learning and assessment
Stosch C, Schmidts M[Volltext]
Lecture/Vortrag
(11grako12)
[Volltext]
Virtual patients/problems: from peer-to-peer-learning to key-feature assessment
Ehlers JP[Volltext]
Lecture/Vortrag
(11grako15)
[Volltext]
How to Implement Quality into the "Final Year Rotation": The Cologne Experience
Stosch C[Volltext]
Poster
(11grako16)
[Volltext]
Neue Wege zur Erweiterung des Prüfungsfragenpools an der Medizinischen Universität Graz
Bernhardt J, Smolle J[Volltext]
Poster
(11grako17)
[Volltext]
Quality Assurance in Medical Education. The Case of Victor Babes University of Medicine and Pharmacy Timisoara
Bunu C, Cimpean A, Jianu A, Pitic C, Raica M[Volltext]
Poster
(11grako18)
[Volltext]
Klinische Simulationszentren im deutschsprachigen Raum – ein Update
Fandler M, Dimai HP[Volltext]
Poster
(11grako19)
[Volltext]
Prävalenz von Protonenpumpeninhibitoren-Einnahme unter Medizinstudierenden an der Medizinischen Universität Graz
Frings A, Scheipl S, Schlumm P, Leithner A[Volltext]
Poster
(11grako20)
[Volltext]
Case Reports Vorlesung – Update: ein innovatives Seminarkonzept zur Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses
Glehr M, Sadoghi P, Gruber G, Scheipl S, Wibmer C, Leithner A, Radl R, Zacherl M[Volltext]
Poster
(11grako21)
[Volltext]
Needle stick injuries among medical students: The role of medical curricula
Hoenigl M, Salzer HJ, Seeber K, Valetin T, Krause R[Volltext]
Poster
(11grako22)
[Volltext]
Inhaltsanalyse des Senior-Mentorings an der MedUni Wien
Hofhansl A, Körmöczi G[Volltext]
Poster
(11grako23)
[Volltext]
Von der Wissensvermittlung zur Kompetenzentwicklung. Ein Rückblick auf den Unterricht von "Medical Humanities" an der Medizinischen Fakultät von der Universität Szeged (1990-2010)
Kapocsi E, Barabás K[Volltext]
Poster
(11grako24)
[Volltext]
Present Tendencies in the Academic Medical System
Kapustnik V, Markovskyi V, Myasoedov V, Demydenko G[Volltext]
Poster
(11grako25)
[Volltext]
The Comprehensive Test Control as the method of the maximally impartial evaluation of students' knowledge
Kovalchuk L, Sakharova I, Lisnychuk N, Oleshchuk O[Volltext]
Poster
(11grako26)
[Volltext]
Training im Themengebiet: "Geburtshilfliche Notfälle": Evaluationsstudie zur Beurteilung der didaktisch – pädagogischen Effizienz einer Fortbildungsveranstaltung
Lercher H, Schlembach D, Mörtl MG[Volltext]
Poster
(11grako27)
[Volltext]
Trends in Ukraine's Medical Education
Lesovoy VN, Kovalyova ON, Zavgorodnii IV[Volltext]
Poster
(11grako28)
[Volltext]
A Course in Narrative Medicine at the University Paris Descartes: Main Features
Linder MD, Trapp EM, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C[Volltext]
Poster
(11grako29)
[Volltext]
Can a course in Narrative Medicine Influence Positively the Patient-Physician Relationship?
Linder MD, Trapp EM, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C[Volltext]
Poster
(11grako30)
[Volltext]
Analyse der studentischen Anträge auf Fragenbereinigung bei SIPs (summative integrierte Prüfungen) an der Medizinischen Universität Innsbruck
Loboda J, Prodinger WM, Pierer K[Volltext]
Poster
(11grako31)
[Volltext]
Situational Judgement Test – eine wesentliche Erweiterung des Grazer Auswahlverfahrens für Medizinstudierende
Manhal S, Neges H, Reibnegger G, Ithaler D, Smolle J[Volltext]
Poster
(11grako32)
[Volltext]
StudentInnen arbeiten an PatientInnen – Ein Widerspruch? Praktische Ausbildung der Studierenden im 6. Studienjahr an der Klinischen Abteilung für Thorax- und Hyperbare Chirurgie der Universitätsklinik für Chirurgie Graz, MUG
Matzi V, Wagner D, Manhal S, Caluba HC, Iberer F, Smolle-Jüttner F[Volltext]
Poster
(11grako33)
[Volltext]
Does a medical student need chemistry?
Oettl K, Manhal S, Reibnegger G[Volltext]
Poster
(11grako34)
[Volltext]
The Establishment of a Medical Faculty Advisory Board for the development of curricula in Bosnia and Herzegovina
Pranjic N, Eric Z, MacEvilly U, Govaer A, Maerz R, Van Keer C, De Lepeleer G, Moynihan M, Kurtic A, Cavaljuga S, Rakanovic-Todic M, Ivankovic M, Ristic S, Mujki D, Ljuca F, Krivokuca Z, Mehi B, Ostojic L, Maric V, Kadic A, Imamovic-Kuluglic M, Lolic A, Kudumovic M[Volltext]
Poster
(11grako35)
[Volltext]
Core competency based curriculum for medicine practice: a questionnaire survey
Pranjic N, MacEvilly U, Govaert A, Van Keer C, De Lepeleer G, Moynihan M, Kurti A, Ljuca F, Imamovic-Kuluglic M[Volltext]
Poster
(11grako36)
[Volltext]
Klinische Praktika im Ausland-Unterschiede bei der Studienleistung?
Praschinger A, Horn W[Volltext]
Poster
(11grako37)
[Volltext]
A plea for a wider perspective on international research findings in order to better compare medical students' attitude towards physician empathy
Preusche I, Wagner-Menghin M[Volltext]
Poster
(11grako38)
[Volltext]
eHealth in eEurope: A way to health literacy?
Prüller F, Riegler A, Raggam RB, Stelzer IH, Pfurtscheller K, Weiss EC[Volltext]
Poster
(11grako39)
[Volltext]
Prognostische Wertigkeit der einzelnen Testteile des Grazer Auswahlverfahrens für den künftigen Studienerfolg
Reibnegger G, Caluba HC, Ithaler D, Manhal S, Neges H, Smolle J[Volltext]
Poster
(11grako40)
[Volltext]
Empowerment and Participation: A way to health improvement?
Riegler AS, Raggam RB, Stelzer IH, Weiss EC, Prüller F[Volltext]
Poster
(11grako41)
[Volltext]
Einfluss der initialen Studienwahl auf das tatsächliche Interesse am vermittelten Lehrstoff am Vergleich von Studenten im Diplomstudium Human- versus Zahnmedizin anhand des Beispiels "Studienmodul Bewegungssystem" (M23 und Z19)
Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Friesenbichler J, Kastner N, Leithner A[Volltext]
Poster
(11grako42)
[Volltext]
Studentenzufriedenheit im Diplomstudium Zahnmedizin der Medizinischen Universität Graz mit der Kennzahl O203 am Beispiel des Studienmoduls "Bewegungsapparat" (Z19)
Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Gruber G, Leithner A, Kastner N[Volltext]
Poster
(11grako43)
[Volltext]
Studentenzufriedenheit im Diplomstudium Humanmedizin der Medizinischen Universität Graz mit der Kennzahl O202 am Beispiel des Pflichtstudienmoduls “Bewegungsapparat” (M23)
Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Zacherl M, Leithner A, Kastner N[Volltext]
Poster
(11grako44)
[Volltext]
Causes of needle stick injuries among medical students: Time for practical training?
Salzer HJ, Hoenigl M, Valentin T, Krause R[Volltext]
Poster
(11grako45)
[Volltext]
Abhaltung und Evaluierung einer Ringvorlesung zum Thema "Gender-Unterschiede in der Orthopädie" an der Medizinischen Universität Graz als Beispiel für fachspezifische Implementierung von Gender-Medizin in der universitären Lehre
Scheipl S, Brickmann K, Glehr M, Kraus T, Obermayer-Pietsch B, Radl R, Rasky E, Reininghaus E, Rumpold-Seitlinger G, Wehr E, Weiss N[Volltext]
Poster
(11grako46)
[Volltext]
Implementierung einer standardisierten Famulaturbetreuung an der Universitätsklinik für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie der Medizinischen Universität Graz
Scheipl S, Rohrer W, Sadoghi P, Moretti T, Glehr M, Frings A, Leithner A[Volltext]
Poster
(11grako47)
[Volltext]
Gibt es geschlechtsspezifische Unterschiede bei der Erreichung der Lernziele in der Lehrveranstaltung "Soziale Kompetenz"?
Schuh B, Gisinger C, Schmid A, Rieder A, Luger A, Hofhansl A[Volltext]
Poster
(11grako48)
[Volltext]
Lernerfolgoptimierung durch intermittierende Wissensüberprüfungen in der Dermatologie
Trapp EM, Linder D, Hofer A[Volltext]
Poster
(11grako49)
[Volltext]
A Course in Narrative Medicine at the University Paris Descartes. Acceptance and Evaluation from the Part of the Participants: Results from a Questionaire Based Poll
Trapp EM, Linder MD, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C[Volltext]
Poster
(11grako50)
[Volltext]
The mentoring-program for supporting students of the Medical University of Graz
Trapp M, Egger J[Volltext]
Poster
(11grako51)
[Volltext]
Teaching biopsychosocial aspects of high altitude medicine at the Medical University of Graz
Trapp M, Egger J, Domeij W[Volltext]
Poster
(11grako52)
[Volltext]
Infectious diseases bedside teaching in the third year of medical curricula
Valentin T, Hoenigl M, Salzer HJ, Daghofer E, Zollner-Schwetz I, Flick H, Krause R[Volltext]
Poster
(11grako53)
[Volltext]
Reusing Written Test Items: Will their difficulties decline?
Wagner-Menghin M, Preusche I, Schmidts M[Volltext]