15. Grazer Konferenz – Qualität der Lehre: Teaching and Learning – Expanding our Resources
28. - 30. April 2011, Wien, Österreich
Abstracts
Welcome/Begrüßung
(11grako01)
[Full Text]
Teaching and Learning – expanding our resources. An overview of the 15th Graz Conference on medical education
März R[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako04)
[Full Text]
Teaching and learning in the clinical environment. A student-lead workshop
Murt A[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako05)
[Full Text]
Teaching while working: some practical tools for the clinical environment
Nendaz M[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako06)
[Full Text]
Principles of E-Learning: Lessons from Cognitive Psychology
Norman G[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako07)
[Full Text]
Online-Systems for Examinations – Part A: Scientific evaluation of the introduction of a pre- and post review process at the Medical University of Innsbruck – an exchange of experience
Pierer K, vor dem Esche J, Möbs D, Longato S[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako08)
[Full Text]
Online-Systems for Examinations – Part B: Medical assessment alliance – improvement of the complete assessment workflow
Hochlehnert A[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako09)
[Full Text]
Use of an Audience Response System (ARS) to Improve Student Learning
Plass H, Ripatti I, Kremser K[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen
(11grako10)
[Full Text]
How to produce and use learning objectives – make yourself familiar with collaboration and guidance in teaching, learning and assessment
Stosch C, Schmidts M[Full Text]
Lecture/Vortrag
(11grako12)
[Full Text]
Virtual patients/problems: from peer-to-peer-learning to key-feature assessment
Ehlers JP[Full Text]
Lecture/Vortrag
(11grako15)
[Full Text]
How to Implement Quality into the "Final Year Rotation": The Cologne Experience
Stosch C[Full Text]
Poster
(11grako16)
[Full Text]
Neue Wege zur Erweiterung des Prüfungsfragenpools an der Medizinischen Universität Graz
Bernhardt J, Smolle J[Full Text]
Poster
(11grako17)
[Full Text]
Quality Assurance in Medical Education. The Case of Victor Babes University of Medicine and Pharmacy Timisoara
Bunu C, Cimpean A, Jianu A, Pitic C, Raica M[Full Text]
Poster
(11grako18)
[Full Text]
Klinische Simulationszentren im deutschsprachigen Raum – ein Update
Fandler M, Dimai HP[Full Text]
Poster
(11grako19)
[Full Text]
Prävalenz von Protonenpumpeninhibitoren-Einnahme unter Medizinstudierenden an der Medizinischen Universität Graz
Frings A, Scheipl S, Schlumm P, Leithner A[Full Text]
Poster
(11grako20)
[Full Text]
Case Reports Vorlesung – Update: ein innovatives Seminarkonzept zur Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses
Glehr M, Sadoghi P, Gruber G, Scheipl S, Wibmer C, Leithner A, Radl R, Zacherl M[Full Text]
Poster
(11grako21)
[Full Text]
Needle stick injuries among medical students: The role of medical curricula
Hoenigl M, Salzer HJ, Seeber K, Valetin T, Krause R[Full Text]
Poster
(11grako22)
[Full Text]
Inhaltsanalyse des Senior-Mentorings an der MedUni Wien
Hofhansl A, Körmöczi G[Full Text]
Poster
(11grako23)
[Full Text]
Von der Wissensvermittlung zur Kompetenzentwicklung. Ein Rückblick auf den Unterricht von "Medical Humanities" an der Medizinischen Fakultät von der Universität Szeged (1990-2010)
Kapocsi E, Barabás K[Full Text]
Poster
(11grako24)
[Full Text]
Present Tendencies in the Academic Medical System
Kapustnik V, Markovskyi V, Myasoedov V, Demydenko G[Full Text]
Poster
(11grako25)
[Full Text]
The Comprehensive Test Control as the method of the maximally impartial evaluation of students' knowledge
Kovalchuk L, Sakharova I, Lisnychuk N, Oleshchuk O[Full Text]
Poster
(11grako26)
[Full Text]
Training im Themengebiet: "Geburtshilfliche Notfälle": Evaluationsstudie zur Beurteilung der didaktisch – pädagogischen Effizienz einer Fortbildungsveranstaltung
Lercher H, Schlembach D, Mörtl MG[Full Text]
Poster
(11grako27)
[Full Text]
Trends in Ukraine's Medical Education
Lesovoy VN, Kovalyova ON, Zavgorodnii IV[Full Text]
Poster
(11grako28)
[Full Text]
A Course in Narrative Medicine at the University Paris Descartes: Main Features
Linder MD, Trapp EM, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C[Full Text]
Poster
(11grako29)
[Full Text]
Can a course in Narrative Medicine Influence Positively the Patient-Physician Relationship?
Linder MD, Trapp EM, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C[Full Text]
Poster
(11grako30)
[Full Text]
Analyse der studentischen Anträge auf Fragenbereinigung bei SIPs (summative integrierte Prüfungen) an der Medizinischen Universität Innsbruck
Loboda J, Prodinger WM, Pierer K[Full Text]
Poster
(11grako31)
[Full Text]
Situational Judgement Test – eine wesentliche Erweiterung des Grazer Auswahlverfahrens für Medizinstudierende
Manhal S, Neges H, Reibnegger G, Ithaler D, Smolle J[Full Text]
Poster
(11grako32)
[Full Text]
StudentInnen arbeiten an PatientInnen – Ein Widerspruch? Praktische Ausbildung der Studierenden im 6. Studienjahr an der Klinischen Abteilung für Thorax- und Hyperbare Chirurgie der Universitätsklinik für Chirurgie Graz, MUG
Matzi V, Wagner D, Manhal S, Caluba HC, Iberer F, Smolle-Jüttner F[Full Text]
Poster
(11grako33)
[Full Text]
Does a medical student need chemistry?
Oettl K, Manhal S, Reibnegger G[Full Text]
Poster
(11grako34)
[Full Text]
The Establishment of a Medical Faculty Advisory Board for the development of curricula in Bosnia and Herzegovina
Pranjic N, Eric Z, MacEvilly U, Govaer A, Maerz R, Van Keer C, De Lepeleer G, Moynihan M, Kurtic A, Cavaljuga S, Rakanovic-Todic M, Ivankovic M, Ristic S, Mujki D, Ljuca F, Krivokuca Z, Mehi B, Ostojic L, Maric V, Kadic A, Imamovic-Kuluglic M, Lolic A, Kudumovic M[Full Text]
Poster
(11grako35)
[Full Text]
Core competency based curriculum for medicine practice: a questionnaire survey
Pranjic N, MacEvilly U, Govaert A, Van Keer C, De Lepeleer G, Moynihan M, Kurti A, Ljuca F, Imamovic-Kuluglic M[Full Text]
Poster
(11grako36)
[Full Text]
Klinische Praktika im Ausland-Unterschiede bei der Studienleistung?
Praschinger A, Horn W[Full Text]
Poster
(11grako37)
[Full Text]
A plea for a wider perspective on international research findings in order to better compare medical students' attitude towards physician empathy
Preusche I, Wagner-Menghin M[Full Text]
Poster
(11grako38)
[Full Text]
eHealth in eEurope: A way to health literacy?
Prüller F, Riegler A, Raggam RB, Stelzer IH, Pfurtscheller K, Weiss EC[Full Text]
Poster
(11grako39)
[Full Text]
Prognostische Wertigkeit der einzelnen Testteile des Grazer Auswahlverfahrens für den künftigen Studienerfolg
Reibnegger G, Caluba HC, Ithaler D, Manhal S, Neges H, Smolle J[Full Text]
Poster
(11grako40)
[Full Text]
Empowerment and Participation: A way to health improvement?
Riegler AS, Raggam RB, Stelzer IH, Weiss EC, Prüller F[Full Text]
Poster
(11grako41)
[Full Text]
Einfluss der initialen Studienwahl auf das tatsächliche Interesse am vermittelten Lehrstoff am Vergleich von Studenten im Diplomstudium Human- versus Zahnmedizin anhand des Beispiels "Studienmodul Bewegungssystem" (M23 und Z19)
Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Friesenbichler J, Kastner N, Leithner A[Full Text]
Poster
(11grako42)
[Full Text]
Studentenzufriedenheit im Diplomstudium Zahnmedizin der Medizinischen Universität Graz mit der Kennzahl O203 am Beispiel des Studienmoduls "Bewegungsapparat" (Z19)
Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Gruber G, Leithner A, Kastner N[Full Text]
Poster
(11grako43)
[Full Text]
Studentenzufriedenheit im Diplomstudium Humanmedizin der Medizinischen Universität Graz mit der Kennzahl O202 am Beispiel des Pflichtstudienmoduls “Bewegungsapparat” (M23)
Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Zacherl M, Leithner A, Kastner N[Full Text]
Poster
(11grako44)
[Full Text]
Causes of needle stick injuries among medical students: Time for practical training?
Salzer HJ, Hoenigl M, Valentin T, Krause R[Full Text]
Poster
(11grako45)
[Full Text]
Abhaltung und Evaluierung einer Ringvorlesung zum Thema "Gender-Unterschiede in der Orthopädie" an der Medizinischen Universität Graz als Beispiel für fachspezifische Implementierung von Gender-Medizin in der universitären Lehre
Scheipl S, Brickmann K, Glehr M, Kraus T, Obermayer-Pietsch B, Radl R, Rasky E, Reininghaus E, Rumpold-Seitlinger G, Wehr E, Weiss N[Full Text]
Poster
(11grako46)
[Full Text]
Implementierung einer standardisierten Famulaturbetreuung an der Universitätsklinik für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie der Medizinischen Universität Graz
Scheipl S, Rohrer W, Sadoghi P, Moretti T, Glehr M, Frings A, Leithner A[Full Text]
Poster
(11grako47)
[Full Text]
Gibt es geschlechtsspezifische Unterschiede bei der Erreichung der Lernziele in der Lehrveranstaltung "Soziale Kompetenz"?
Schuh B, Gisinger C, Schmid A, Rieder A, Luger A, Hofhansl A[Full Text]
Poster
(11grako48)
[Full Text]
Lernerfolgoptimierung durch intermittierende Wissensüberprüfungen in der Dermatologie
Trapp EM, Linder D, Hofer A[Full Text]
Poster
(11grako49)
[Full Text]
A Course in Narrative Medicine at the University Paris Descartes. Acceptance and Evaluation from the Part of the Participants: Results from a Questionaire Based Poll
Trapp EM, Linder MD, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C[Full Text]
Poster
(11grako50)
[Full Text]
The mentoring-program for supporting students of the Medical University of Graz
Trapp M, Egger J[Full Text]
Poster
(11grako51)
[Full Text]
Teaching biopsychosocial aspects of high altitude medicine at the Medical University of Graz
Trapp M, Egger J, Domeij W[Full Text]
Poster
(11grako52)
[Full Text]
Infectious diseases bedside teaching in the third year of medical curricula
Valentin T, Hoenigl M, Salzer HJ, Daghofer E, Zollner-Schwetz I, Flick H, Krause R[Full Text]
Poster
(11grako53)
[Full Text]
Reusing Written Test Items: Will their difficulties decline?
Wagner-Menghin M, Preusche I, Schmidts M[Full Text]
Round Table/Runder Tisch
(11grako55)
[Full Text]
Die Zulassung zum Medizinstudium
Spiel C, Schober B[Full Text]