gms | German Medical Science

GMS Journal for Medical Education

Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA)

ISSN 2366-5017

ICF obliged assessments in neurological rehabilitation of children and adolescents

Abstract Special areas

  • corresponding author Matthias Spranger - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Wolfgang Boksch - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Michael Dehnerdt - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Wilfried Diener - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Beat Knecht - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Martin Köhler - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Olaf Kraus de Camargo - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Sonnhild Lütjen - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Kristina Müller - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Achim Nolte - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Franz Petermann - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Arne Voss - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Morley Wright - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • Wolfgang Deppe - Neurologisches Rehabilitationszentrum für Kinder und Jugendliche Friedehorst, Bremen, Germany
  • author presenting/speaker Winrich Breipohl - IAT, Gelsenkirchen, Deutschland

GMS Z Med Ausbild 2007;24(4):Doc171

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/journals/zma/2007-24/zma000465.shtml

Eingereicht: 25. September 2007
Überarbeitet: 25. September 2007
Angenommen: 1. Oktober 2007
Veröffentlicht: 14. November 2007

© 2007 Spranger et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Abstract

Reliable assessments for quality assured and ICF (WHO International Classification of Functionality) obliged neurological rehabilitation in paediatrics are poorly developed or missing at all. This is in contrast to WHO required goals and activities also for paediatrics, after alike strategies have been introduced for adults since 1985. Existing assessment procedures for ICF relevant rehabilitation strategies were analyzed and related to WHO defined parameters.

It could be shown that established and widely acknowledged assessment procedures had severe shortcomings. Even in combination with WHO defined “qualifiers” they often could not sufficiently characterize the extent of impairment in children and adolescents but produced widely incorrect judgments.

In addition it could be shown that the WHO defined “qualifier” approach itself is often insufficient in paediatrics. This is due to the ample range of age dependent plasticity in children with the multifaceted nature of inborn or acquired defects of the nervous system. Consequently the WHO ICF strategy was complemented by differentiating between “impaired and unimpaired qualifiers”. However, even then ICF classification suffers from severe shortcomings for a generally and globally assessment in paediatrics.

On the basis of carefully investigated case studies it is recommended ICF assessment practice must be complemented by additional tests and measures in paediatrics. Only this way a soundly appropriate, more individualized approach can be reached in daily practice for the steering and qualification of suitable rehabilitation measures and assessment outcomes.