gms | German Medical Science

GMS Journal for Medical Education

Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA)

ISSN 2366-5017

Medical Curiculum Reform in SEE

Abstract 10. Grazer Konferenz 11.-13.05.2006, Wien

  • corresponding author Hans-Joachim Seitz - Universität Hamburg, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
  • author Gesine Richter - Universität Hamburg, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
  • Celia Friedrich - Universität Hamburg, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
  • Gerry Fischer - Universität Hamburg, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland

GMS Z Med Ausbild 2007;24(2):Doc90

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/journals/zma/2007-24/zma000384.shtml

Eingereicht: 11. Januar 2007
Veröffentlicht: 23. Mai 2007

© 2007 Seitz et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Beitrag

The efforts of the University of Hamburg -supported by DAAD, DAAD Stability Pact, Hochschulrektorenkonferenz and EU- aim at improving medical education on all steps of medical doctor's development. Short-range aim is to establish a SEEwide level, long-range aim is to approach to an EU-wide level of medical education and medical care standard.

The curriculum reform process in SEE is focused on the following topics

  • Catalogue of Knowledge & Skills,
  • Collecting data on the current state of curriculum reform in SEE an comparison with EU-Standard,
  • Collecting ideas of reform especially in horizontal integration (e.g. physiology - cardiology), vertical integration (e.g. chemistry - biochemistry - diabetes),
  • ECTS,
  • Evaluation, Questionnaries,
  • Exchange of knowledge about level of exams and start of common exams,
  • Start of regional students and teachers exchange programs.

With respect to medicine the region is extremely poor, equipment outdated, teaching facilities antiquated and student/teacher relationship still as in the 1950's. So a lot has to be done, hopefully the Bologna-Process will help.