gms | German Medical Science

GMS Journal for Medical Education

Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA)

ISSN 2366-5017

From unifomity to diversity: Experiences with the new license regulation in Germany

Kurzfassung Vortrag Humanmedizin

Suche in Medline nach

  • corresponding author presenting/speaker R. Peter Nippert - Westfälische-Wilhelms-Universität Münster, Institut für Ausbildung und Studienangelegenheiten, Münster, Deutschland

GMS Z Med Ausbild 2005;22(4):Doc133

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/journals/zma/2005-22/zma000133.shtml

Eingereicht: 15. Juli 2005
Veröffentlicht: 18. November 2005

© 2005 Nippert.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Vortrag

In October 2003 a new license regulation has been enacted in Germany. It hasd a profound impact on the medical curricula nationwide.In the past, a limited number of medical faculties had embarked on a process to change their curricula. Compared to medical teaching abroad, German curricula were characterised by teacher centered curricula, I.E., high study load, traditional frontal teaching, large representation of theoretical, systematic medical knowledge presentation. Patient care and clinical skills training although represented of course played a relative subordinate role. The new license regulation tried to remedy these deficient conditions. It opened the road to diversification in medical curricula to an extent that now detrimental effects are already visible.Some of these conditions are described and strategies for dealing with these deficiencies are discussed.