gms | German Medical Science

102. Jahrestagung der DOG

Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.

23. bis 26.09.2004, Berlin

Asymmetric visual field loss and retrobulbar blood-flow velocities in primary open-angle glaucoma

Meeting Abstract

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  • corresponding author N. Plange - Augenklinik des Universitätsklinikum Aachen
  • M. Kaup - Augenklinik des Universitätsklinikum Aachen
  • O. Arend - Augenklinik des Universitätsklinikum Aachen
  • A. Remky - Augenklinik des Universitätsklinikum Aachen

Evidenzbasierte Medizin - Anspruch und Wirklichkeit. 102. Jahrestagung der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft. Berlin, 23.-26.09.2004. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2004. Doc04dogP 097

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dog2004/04dog588.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2004

© 2004 Plange et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

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Objective

To investigate retrobulbar blood flow velocities in patients with asymmetric glaucomatous visual field loss.

Methods

Twenty-five patients with primary open-angle glaucoma and asymmetric visual field loss (mean deviation >6dB) were included in this prospective study. Blood flow velocities (peak systolic velocity PSV and end-diastolic velocitiy EDV) and resistive indices of the ophthalmic artery, central retinal artery (CRA) and nasal and temporal posterior ciliary arteries were measured by means of colour Doppler imaging.

Results

Mean deviation of eyes with more severe glaucomatous visual field loss was -17.5dB versus -5.5dB (p<0.0001). Intraocular pressure and perfusion pressure were not significantly different between eyes. The EDV of the central retinal artery was significant decreased in eyes with more severe glaucomatous field loss (2.24±0.46 cm/s versus 2.53±0.49 cm/s, p<0.041). None of the data of the other retrobulbar vessels were significantly different.

Conclusions

Patients with asymmetric glaucomatous visual field loss exhibit asymmetric end-diastolic velocities of the CRA in primary open-angle glaucoma. The posterior ciliary arteries did not show any significant differences between eyes.