gms | German Medical Science

Gemeinsame Jahrestagung der Deutschen, Österreichischen und Schweizerischen Gesellschaft für Thoraxchirurgie

24.-26.10.2013, Basel, Schweiz

Unilateral re-expansion pulmonary edema – a rare complication of thoracic interventions: Report of a case and review of literature

Meeting Abstract

  • M. Zimmermann - Klinik für Chirurgie, UKSH Campus Lübeck, Lübeck
  • K.-F. Meyer - Klinik für Chirurgie, UKSH Campus Lübeck, Lübeck
  • P. Kujath - Klinik für Chirurgie, UKSH Campus Lübeck, Lübeck
  • E. Schlöricke - Klinik für Chirurgie, UKSH Campus Lübeck, Lübeck

Deutsche Gesellschaft für Thoraxchirurgie. Österreichische Gesellschaft für Thoraxchirurgie. Schweizerische Gesellschaft für Thoraxchirurgie. Gemeinsame Jahrestagung der Deutschen, Österreichischen und Schweizerischen Gesellschaft für Thoraxchirurgie. Basel, Schweiz, 24.-26.10.2013. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2013. DocP61

doi: 10.3205/13dgt111, urn:nbn:de:0183-13dgt1119

Veröffentlicht: 14. Oktober 2013

© 2013 Zimmermann et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective: This report should increase the awareness of a rare complication like re-expansion pulmonary edema (REPE) and elucidate potential risk factors.

Methods: Report of a case and review of literature

Results: Due to the rare but potential lethal complication of REPE especially after draining a pneumothorax or pleural effusion, the knowledge of this complication, its risk factors (young age, duration of collapse, rapid expansion of the lung) as well as prophylactic actions are important for clinical practice.

Conclusion: However, preventive measures may not avoid the development of REPE, awareness of this complication leads to immediate necessary diagnostics and treatment.