gms | German Medical Science

64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

26. - 29. Mai 2013, Düsseldorf

Deep brain stimulation: Improvement of targeting in patients with essential tremor by identification of the dentato-rubro-thalamic tract with diffusion tensor imaging

Meeting Abstract

  • Juergen Schlaier - Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Regensburg
  • Andreas Herbst - Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Regensburg
  • Julius Hoehne - Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Regensburg
  • Alexander Brawanski - Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Regensburg
  • Max Lange - Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Universitätsklinikum Regensburg

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC). Düsseldorf, 26.-29.05.2013. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2013. DocMI.04.04

doi: 10.3205/13dgnc304, urn:nbn:de:0183-13dgnc3042

Veröffentlicht: 21. Mai 2013

© 2013 Schlaier et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective: The aim of our study was to evaluate the influence of the stimulation site relative to the dentato-rubro-thalamic tract (DRTT) on the alleviation of tremor in deep brain stimulation.

Method: Ten DRTTs in five patients were investigated using preoperative diffusion tensor imaging (DTI). Regions of interest for fiber tracking were located in the cerebellar dentate nucleus, the superior cerebellar peduncle and the contralateral red nucleus. The position and distance of all intraoperative stimulation sites to the DRTT were measured and correlated to the amount of tremor reduction.

Results: 9 of 10 DRTTs could be identified using DTI based fiber tracking. The closer the stimulation site was located to the DRTT in the superior/inferior direction the better the tremor could be reduced (p <0.05). Better tremor reduction was achieved in locations in or posterior and lateral to the DRTT than in medial and anterior positions (p=0.001). Stimulation sites inferior to and in the DRTT achieved better results than locations superior to the DRTT (p <0.05).

Conclusions: In deep brain stimulation for patients with essential tremor the visualization of the dentato-rubro-thalamic tract might help to improve targeting and clinical results significantly.