gms | German Medical Science

64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

26. - 29. Mai 2013, Düsseldorf

Small unruptured anterior circulation aneurysms: risk factors for rupture

Meeting Abstract

  • Erdem Güresir - Klinik für Neurochirurgie, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
  • Hartmut Vatter - Klinik für Neurochirurgie, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
  • Patrick Schuss - Klinik für Neurochirurgie, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
  • Johannes Platz - Klinik für Neurochirurgie, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
  • Jürgen Konczalla - Klinik für Neurochirurgie, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
  • Richard du Mesnil de Rochement - Klinik für Neuroradiologie, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
  • Joachim Berkefeld - Klinik für Neuroradiologie, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
  • Volker Seifert - Klinik für Neurochirurgie, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC). Düsseldorf, 26.-29.05.2013. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2013. DocMO.16.04

doi: 10.3205/13dgnc141, urn:nbn:de:0183-13dgnc1419

Veröffentlicht: 21. Mai 2013

© 2013 Güresir et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective: The natural history of small unruptured intracranial aneurysms (UIAs) of the anterior circulation in the European population is unclear. Therefore the management of UIAs smaller than 7 mm in the anterior circulation is controversial.

Method: Between 1999 and 2012, 384 UIAs of the anterior circulation smaller than 7 mm in diameter underwent conservative treatment and regular annual follow-up in our institution. Patient and aneurysm specific information as well as information on aneurysm enlargement and rupture were entered into a prospectively conducted database.

Results: The mean follow-up duration was 48.5 ± 37 months. Three aneurysms enlarged during the follow-up period and were treated by surgical clipping. Three aneurysms ruptured during the follow-up period. The overall annual incidence of subarachnoid hemorrhage (SAH) was 0.0005% during the follow-up. Arterial hypertension (p<0.001, HR 2.6, 95% CI 2.1 – 3.3), and age <50 years (p=0.04, HR 1.3, 95% CI 1.01 - 1.7) were independent predictors of aneurysm rupture in the multivariate analysis.

Conclusions: The present data indicate that the annual incidence of SAH associated with small anterior circulation UIAs is low in this single-institution prospective cohort study. The natural course varies according to arterial hypertension and patient age.