23. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung
Deutsches Netzwerk Versorgungsforschung e. V.
24.09. - 27.09.2024, Potsdam
Welcome
Dear colleagues,
On behalf of the German Network for Health Services Research (DNVF) I would like to cordially invite you to the 23rd German Congress for Health Services Research (DKVF). The congress will take place in Potsdam from 25 to 27 September 2024 under the theme “Implementation Knowledge Drives Innovative Health Care”.
The DKVF 2023 has impressively demonstrated that the results of health services research provide a reliable basis for health policy decisions and have the potential to help improve care. However, health services research aims not only to provide evidence-based knowledge, but also to translate it into practice in a way that has an impact on our society. Implementation science is a close ally in this endeavour. It provides health services research with comprehensive knowledge about methods and concepts, which additionally supports the transfer of findings from research to everyday health care practice and back. The upcoming German Congress will intensify the exchange between the two disciplines and identify common ground. We want to discuss the question together: How can we combine the expertise of health services research and implementation science more effectively than in the past, so that beneficial changes in everyday health care and in the health care system as a whole can be realised more efficiently?
The following tracks are planned:
The first track will focus on the topic of “Creating knowledge”: The aim of this track is the presentation of advanced or newly developed concepts, theories and methods in health services research and implementation science. In particular, this track will focus on the research process undertaken or planned and the critical reflection on it.
The second track, “Presenting and interpreting knowledge”, is dedicated to findings from health services research with varying levels of evidence that show the basis on which health policy decisions can currently be made and the implications that can be drawn from the results for the organisation of health care. Secondly, evidence from implementation science can be presented, for example on the effectiveness of implementation strategies.
The third track addresses the topic of “Disseminating and communicating knowledge”. This track focuses on the communication and dissemination of research results. In addition to findings on the effectiveness of dissemination methods, this track can also be used to share experiences from research projects or other initiatives using specific dissemination approaches. Training for capacity building at different levels of education in health services research and implementation science, or initiatives aimed at ‘learning from each other’ can also be presented here.
Finally, the fourth track is entitled “Translating knowledge into practice”. This track is explicitly designed to provide a space for exchange, sharing and dialogue. The focus will be on day-to-day reports from implementation initiatives as well as on the implementation of new health care models in the context of evaluation studies or, for example, on issues related to sustaining initial implementation efforts, spread and scale-up.
I am looking forward to your contributions. Its many facets make the German Congress for Health Services Research unique, enabling learning processes and providing new impetus for the organisation of health care and the further development of health services research.
Your
Juliane Koeberlein-Neu
Congress President
Scientific Program
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Poster
- P01: Digitale Interventionen: Evaluation und Implementierung
- P02: Analyse des Status-Quo in der Gesundheitsversorgung
- P03: Hausärztliche Versorgung
- P04: Analyse von Implementierungsprozessen
- P05: Analyse rehabilitativer Versorgung
- P06: Qualitative Methoden zur Analyse von Versorgungs- und Implementierungsprozessen
- P07: Versorgungsnahe Daten in der Versorgungsforschung: Anwendung und Reflexion
- P08: Partizipative Forschung
- P09: Let's talk! Implementierungserfahrungen & Best-Practice
- P10: Digitale Interventionen: KI und Telemedizin
- P11: Digitale Interventionen: Entwicklung und Nutzung
- P12: Entwicklung von Instrumenten und Methoden
- P13: Analysen zur Onkologischen Versorgung
- P14: Pflege
- P15: Pandemie-bezogene Versorgungsforschung
- P16: Digitale Bildung in der Gesundheitsversorgung
- P17: Praxis-Wissenschafts-Interaktion
- P18: Analysen zur Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen
- P19: Ergebnisse aus der Analyse der Gesundheitsversorgung
- P20: Mixed Methods Studien in der Versorgungs- und Implementierungsforschung
- P21: Studienkonzepte
- P22: Analyse der Gesundheitsversorgung und ihrer Determinanten
- P23: Notfallversorgung
- P24: Inklusive Forschung und Versorgung
- P25: Bunte Tüte
- Vortrag (DNVF)
- Science Slam
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Vortrag
- V01: Nutzung von KI in der Versorgungsforschung
- V02: Analyse von Implementierungsprozessen
- V03: Partizipative Forschung in der pädiatrischen Versorgung und Forschung
- V04 a: Registerbasierte Versorgungsforschung
- V04 b: Registerbasierte Versorgungsforschung
- V05: Analyse von Herausforderungen in der Schmerzversorgung
- V06: Gesundheitsökonomische Evaluation komplexer Interventionen
- V07: Bunte Tüte
- V08: Digitale Interventionen: Entwicklung und Nutzung
- V09: Hausärztliche Versorgung
- V10: Barrieren und Förderfaktoren in der Implementierung von Versorgungsangeboten
- V11: Ergebnisse aus der Analyse der Gesundheitsversorgung
- V12: Evaluation und Analyse von Implementierungsinitiativen
- V13: Pflege
- V14: Evaluation neuer Versorgungskonzepte
- V15: Versorgungsnahe Daten: Zugang, Linkage und Datenschutz
- V16: Theorieentwicklung und Realist Methoden
- V17: Anwendung und Weiterentwicklung qualitativer Methoden
- V18: Gesundheitsökonomische Evaluation komplexer Interventionen und ihrer Implementierung
- V19: Qualitäts- und Patientensicherheitsforschung
- V20 a: Versorgung von Kindern
- V20 b: Versorgung von Kindern
- V21: Versorgungsforschung in der Onkologie
- V22: Personalmanagement in der Pflege
- V23: Instrumentenentwicklung in der Versorgungsforschung
- V24 a: Ergebnisse aus Evidenzsynthesen in der Versorgungsforschung
- V24 b: Ergebnisse aus Evidenzsynthesen in der Versorgungsforschung
- V25: Analyse von Implementierungsprozessen
- V26: Digitale Interventionen: Evaluation und Implementierung
- V27: Methodenreflexion
- V28: Mixed Methods Ansätze in der Versorgungsforschung
- V29: Vorstellung und Reflexion von Aus-, Fort- und Weiterbildungsprogrammen
- V30: Hausärztliche Versorgung
- V31: Versorgungsforschung zu Menschen mit Beeinträchtigungen
- V32 a: Analyse rehabilitativer Versorgung
- V32 b: Analyse rehabilitativer Versorgung
- V33: Ergebnisse aus der Analyse der Gesundheitsversorgung
- V34: Validierung von Messinstrumenten
- V35: Hebammenversorgung
- V36: Digitale Interventionen in der interprofessionellen Zusammenarbeit
- V37 a: Partizipative Forschung
- V37 b: Partizipative Forschung
- V38: Notfallversorgung
- V39: Digitale Interventionen: Evaluation und Implementierung
- V40: Evaluation neuer Versorgungskonzepte
- V41: Digitale Interventionen: Entwicklung und Nutzung von DiGAs
- V42 a: Politikfolgeforschung und Zukunftsperspektiven
- V42 b: Politikfolgeforschung und Zukunftsperspektiven
- V43: Arbeit und Gesundheit
- V44: Theorien/Modelle/Frameworks in der VF und IW
- V45: Versorgungsnahe Daten: Anwendungsfelder
- V46: Spread and Scale-up
- V47: Ergebnisse aus der Implementierung einer elektronischen Patientenakte
- V48: Analyse von Implementierungsprozessen
- V49: Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen
- V50: Versorgung von Schwangeren
- V51: Analysen zur Versorgung von Demenz