gms | German Medical Science

79. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

30.04. - 04.05.2008, Bonn

Reconstructive laryngectomy as a tool to preserve larynx

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author W. Szyfter - Univ. of Medical Sciences, Dept. Otolaryngology, Poznan, Polen
  • M. Leszczynska - Univ. of Medical Sciences, Dept. Otolaryngology, Poznan, Polen
  • M. Wierzbicka - Univ. of Medical Sciences, Dept. Otolaryngology, Poznan, Polen

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 79. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. Bonn, 30.04.-04.05.2008. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2008. Doc08hnod318

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/hnod2008/08hnod318.shtml

Veröffentlicht: 22. April 2008

© 2008 Szyfter et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Organ preservation strategy in the cancer of the larynx includes the chemioradiotherapy.

From the surgical point of view this strategy could be understand as a functional surgery with the preservation of some part of the larynx.

During the last 10 years in the University ENT Department in Poznań 1568 different types of larynx surgery due to the cancer has been performed.

We would like to present the group of 171 cases of the cancer of the larynx treated using different types of the functional surgery: the supraglottic laryngectomy, the transglottic surgery modo Sedlacek-Tucker and modo Calearo, the supracricoid laryngectomy with CHEP and CHP. The detailed analysis of this group of patients is discussed.