gms | German Medical Science

57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e. V. (DGNC)
Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

11. bis 14.05.2006, Essen

Extended pterional orbital decompression in severe orbital cellulitis

Die pterionale Orbitadekompression bei schwerer Orbitaphlegmone

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author M.C. Korinth - Neurochirurgische Klinik, Universitätsklinikum der RWTH, Aachen
  • M.R. Weinzierl - Neurochirurgische Klinik, Universitätsklinikum der RWTH, Aachen
  • J.M. Gilsbach - Neurochirurgische Klinik, Universitätsklinikum der RWTH, Aachen

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. Japanische Gesellschaft für Neurochirurgie. 57. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie e.V. (DGNC), Joint Meeting mit der Japanischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Essen, 11.-14.05.2006. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2006. DocP 07.97

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dgnc2006/06dgnc314.shtml

Veröffentlicht: 8. Mai 2006

© 2006 Korinth et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

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Objective: Bacterial orbital cellulitis is a relatively uncommon infective process, which can threaten the function of orbital structures. Apart from antibiotic therapy, sinus surgery with or without abscess drainage via an orbito-otorhinolaryngologic approach might be necessary.

Case description: We present three cases of severe orbital cellulitis, leading to increasing loss of vision, proptosis, afferent pupillary disturbances and restriction of extraocular movements, despite antibiotic therapy.

Results: After extended pterional orbital decompression and reducing the orbital pressure by removal of the lateral and superolateral orbital walls, all patients showed distinct improvement of initial symptoms without any complications related to the operation.

Conclusions: Extended pterional orbital decompression represents an effective treatment alternative and supplement in cases of severe, ocular function threatening cases of orbital cellulitis, where acute reduction of pressure on orbital neural and vascular structures is intended.