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Deutscher Rheumatologiekongress 2022, 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh), 36. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh), 32. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR)

31.08. - 03.09.2022, Berlin

Objective assessment of musculoskeletal function in myositis patients using spatio-temporal gait parameters – a feasibility study

Meeting Abstract

  • Anna-Maria Liphardt - Medizinische Klinik 3 – Rheumatologie & Immunologie, Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen; Deutsches Zentrum für Immuntherapie (DZI), Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
  • Pia Roscher - Medizinische Klinik 3 – Rheumatologie & Immunologie, Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen; Deutsches Zentrum für Immuntherapie (DZI), Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
  • Felix Seese - Medizinische Klinik 3 – Rheumatologie & Immunologie, Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen; Deutsches Zentrum für Immuntherapie (DZI), Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
  • Birte Coppers - Medizinische Klinik 3 – Rheumatologie & Immunologie, Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen; Deutsches Zentrum für Immuntherapie (DZI), Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
  • Elie-Tino Godonou - Medizinische Klinik 3 – Rheumatologie & Immunologie, Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen; Deutsches Zentrum für Immuntherapie (DZI), Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
  • Manuel Grahammer - ABATON GmbH, Berlin
  • Georg Schett - Medizinische Klinik 3 – Rheumatologie & Immunologie, Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen; Deutsches Zentrum für Immuntherapie (DZI), Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
  • Arnd Kleyer - Medizinische Klinik 3 – Rheumatologie & Immunologie, Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen; Deutsches Zentrum für Immuntherapie (DZI), Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
  • Johannes Knitza - Medizinische Klinik 3 – Rheumatologie & Immunologie, Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen; Deutsches Zentrum für Immuntherapie (DZI), Universitätsklinikum Erlangen & Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. Deutscher Rheumatologiekongress 2022, 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh), 36. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh), 32. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Berlin, 31.08.-03.09.2022. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2022. DocDI.10

doi: 10.3205/22dgrh031, urn:nbn:de:0183-22dgrh0316

Published: August 31, 2022

© 2022 Liphardt et al.
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Text

Introduction: Myositis is characterized by progressive weakness of proximal muscles (Fitzner, et al. Akt Rheumatol. 2016). Assessing musculoskeletal function is an important component of monitoring disease activity, and there is need for objective outcome parameters. The aim of this study was to investigate the relationship of spatiotemporal gait parameters with patient perceived disease activity, muscle functioning and kinesiophobia in myositis patients.

Methods: Myositis patients fulfilling the ACR/EULAR 2017 criteria (Lundberg, et al. Ann Rheum Dis. 2017) were recruited. Patient characteristics, patient reported disease activity (numeric rating scale (NRS), ABATON web-app, ABATON GmbH, Berlin, Germany), manual muscle test (MMT)8 and fear of movement (Tampa Scale of Kinesiophobia (TSK)) were collected. Spatio-temporal characteristics of gait during the 2 Minute Walk Test (MWT) were captured using the RehaGait® system with 7 inertial sensors (Hasomed GmbH, Magdeburg, Germany). A correlation matrix and multivariate descriptive statistics were applied to measure the linear relation between the pairs of MMT8, TSK, NRS and walking parameters, using the Spearman correlation method.

Results: Data of 15 patients (age 57.7±15.3 years; BMI 28.4 ±8.1 kg/m2; sex: 73% female; disease duration 117.3±83.7 months) with any type of myositis were analyzed for this pilot study. Median scores of NRS and MTT8, were 4 (range 1–8) and 70 (range 52–80), respectively. TSK mean was of 36.8±5.76. Mean scores of walking cadence (WC), speed (WS), and double step length (DSL) were 106.3±12.77 steps/min, 1.1±0.18 m/s2 and 1.3±0.18 m, respectively. Strong and moderate positive correlations were observed between MMT8 score and WS (r=0.71, p<0.01) or DSL (r=0.62, p<0.05), respectively. Faster WS is associated with higher MMT8 score. NRS and DSL were moderately and negatively correlated (r=-0.66, p<0.05). No significant correlation with the TSK score was noted. (Figure 1 [Fig. 1]).

Conclusion: Inertial sensor-based gait analysis in a clinical setting is feasible in patients with myositis. Importantly, muscle functioning (MMT8) and patient perceived disease activity (NRS) correlate with the spatiotemporal gait parameters walking speed (WS) and double step length (DSL). Thus, inertial sensor-based gait analysis could provide an objective parameter to assess musculoskeletal function in myositis patients.

Disclosures: This work was supported by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German Research Foundation) under Grant SFB 1483–Project-ID 44241933.