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48. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 55. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie (ÖGPÄRC), 22. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC)

14.09. - 16.09.2017, Graz, Österreich

Vertikales oder horizontales In-Setting des DIEP-Lappens – That’s the Question

Meeting Abstract

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  • presenting/speaker Dorrit Winterholer - Kantonsspital Luzern, Plastische Chirurgie, Luzern, Schweiz
  • Elmar Fritsche - Kantonsspital Luzern, Plastische Chirurgie, Luzern, Schweiz

Deutsche Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen. Österreichische Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie. Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen. 48. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 55. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie, 22. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC). Graz, Österreich, 14.-16.09.2017. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2017. Doc027

doi: 10.3205/17dgpraec027, urn:nbn:de:0183-17dgpraec0279

Published: August 16, 2017

© 2017 Winterholer et al.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License. See license information at http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Outline

Text

Background: Now-a-days, deep inferior epigastric perforator (DIEP) flap breast reconstruction is the standard. The aesthetical result is very important in breast reconstruction and its improvement is mandatory for plastic surgeons.

Materials and methods: The most frequent problems, we have observed in breast reconstruction with DIEP flap are breast asymmetry in terms of volume and shape, the bulkiness of the inferior lateral quadrant of the new breast, the loss of volume of the upper pole and the lack of projection of the inferior pole. Often in skinny patients more projection and slight ptosis in the lower pole would be ideal. We present our personal experience in 12 cases over the last 3 years with a vertical in-set technique to improve the aesthetical result in DIEP flap breast reconstruction.

Results: The method with a horizontal set-in of the DIEP flap for improving the breast shape reported good results in all cases.

Conclusion: The aim of our work is to describe our personal techniques in order to correct the mentioned problems and improve the final aesthetical outcome in DIEP flap breast reconstruction.

Keywords: breast reconstruction, deep inferior epigastric perforator flap, shape, vertical set-in, aesthetic refinements