gms | German Medical Science

45. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 19. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC), 52. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie (ÖGPÄRC)

11.09. - 13.09.2014, München

Pudendal nerve entrapment – surgical anatomy, diagnosis and therapy

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Otto Riedl - Wien, Österreich
  • Konstantin Bergmeister - Wien, Österreich
  • Stefan Salminger - Medizinische Universität Wien, Universitätsklinik für Chirurgie, Klinische Abteilung für Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Wien, Österreich
  • Maximilian Stein - Medizinische Universität Wien, Klin. Abteilung für Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Wien, Österreich
  • Barbara Maurer - Zentrum für Anatomie und Zellbiologie, Wien, Österreich
  • Wolfgang Weninger - Zentrum für Anatomie und Zellbiologie, Wien, Österreich
  • Oskar C. Aszmann - Wien, Österreich

Deutsche Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen. Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen. Österreichische Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie. 45. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 19. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC), 52. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie (ÖGPRÄC). München, 11.-13.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. Doc124

doi: 10.3205/14dgpraec114, urn:nbn:de:0183-14dgpraec1146

Published: September 3, 2014

© 2014 Riedl et al.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.en). You are free: to Share – to copy, distribute and transmit the work, provided the original author and source are credited.


Outline

Text

Objective: Pudendal nerve entrapment (PNE) is anuncommon entity, with a heterogenous clinical picture. Thus, adequate diagnosis is difficult and PNE is frequently overlooked or misdiagnosed. The nerve´s anatomy is complex and difficult to approach. In this report we present the different clinical pictures of PNE and elucidate the underlying anatomical features and relationships to certain landmarks for optimal orientation and interventional/surgical access.

Methods: We dissected 15 fresh frozen pelves (24 hemipelves and 3 intact pelves) under 3.5x loupe magnification. Anatomical details and relations of the pudendal nerve along its course from the sacral plexus to the dorsum of the clitoris/penis were documented in charts, illustrative graphs and photos. Potential entrapment sites and the best correspondent surgical approach were recorded. Finally, we describe selected clinical cases to highlight the clinical relevance of this report and complete the anatomical data.

Results: The pudendal nerve and its branches are susceptible to compression at several sites along their course: the sacral region, infrapiriform notch, the sciatic spine, the lesser sciatic foramen, the pudendal canal (Alcock), the urogenital diaphragm and the anterior pubic canal, i.e. a tight osteofibrotic canal just distal to the urogenital diaphragm. The clinical picture depends on the height of entrapment. Adequate diagnosis, anatomical details, landmarks, aid for nerve identification, and the best surgical access to respective entrapment sites are presented.

Conclusions: Pudendal nerve entrapment is a rare neuropathy that greatly impairs patients’ quality of life. The pudendal nerve is susceptible to compression at different sites along its passage. Knowledge of the clinical and anatomical details presented here facilitates adequate diagnosis and therapy, i.e. directed surgical decompression – an easy and straightforward operation for the relief of patients´ symptoms.