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42. Gemeinsame Tagung der Bayerischen Urologenvereinigung und der Österreichischen Gesellschaft für Urologie und Andrologie

02. - 04.06.2016, Augsburg

Chromogranin A and neuron-specific enolase serum levels as predictors of treatment outcome in metastatic castration-resistant prostate cancer patients under abiraterone therapy

Meeting Abstract

  • M.M. Heck - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • M. Thaler - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinische Chemie und Pathobiochemie, München, Germany
  • S.C. Schmid - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • A.-K. Seitz - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • R. Tauber - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • H. Kübler - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • T. Maurer - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • M. Thalgott - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • G. Hatzchristodoulou - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • M. Höppner - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • R. Nawroth - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • P. Luppa - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinische Chemie und Pathobiochemie, München, Germany
  • J.E. Gschwend - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany
  • M. Retz - Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Klinik für Urologie, München, Germany

Bayerische Urologenvereinigung. Österreichische Gesellschaft für Urologie und Andrologie. 42. Gemeinsame Tagung der Bayerischen Urologenvereinigung und der Österreichischen Gesellschaft für Urologie und Andrologie. Augsburg, 02.-04.06.2016. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2016. DocKV9

doi: 10.3205/16urobay009, urn:nbn:de:0183-16urobay0092

Veröffentlicht: 20. April 2016

© 2016 Heck et al.
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Gliederung

Text

Objective: Neuroendocrine differentiation is a potential mechanism of treatment resistance to novel systemic therapies targeting the androgen-receptor in metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC). To determine the impact of elevated neuroendocrine serum markers on treatment outcome under abiraterone in mCRPC patients post-chemotherapy.

Patients and methods: Chromogranin A (CGa) and neuron-specific enolase (NSE) were determined in serum drawn before treatment initiation of 45 mCRPC patients. Outcome measures were overall survival (OS), prostate-specific antigen (PSA) response defined by PSA decline ≥50%, PSA progression-free survival (PSA-PFS) and clinical or radiografic PFS.

Results: CGa and NSE concentrations did not correlate (p=0.6). Patients were stratified in a low (n=9), intermediate (n=18) or high (n=18) risk group according to elevation of none, one or both neuroendocrine markers. Risk groups correlated with decreasing median OS (median OS not reached vs. 15.3 vs. 6.6 months; p< 0.001), decreasing median clinical or radiografic PFS (8.3 vs. 4.4 vs. 2.7 months; p=0.001) and decreasing median PSA-PFS (12.0 vs. 3.2 vs. 2.7 months; p=0.012). In multivariate cox regression analysis the combination of CGa and NSE (≥1 marker positive vs. both markers negative) remained significant predictors of OS, clinical or radiografic PFS and PSA-PFS.

We did not observe a correlation with PSA response (63%vs. 35%vs. 31%; p=0.2).

Conclusion: CGa and NSE did not predict PSA response in mCRPC patients treated with abiraterone. However, we observed a correlation with shorter PSA-PFS, clinical or radiografic PFS and OS. This might be due to an elevated risk of developing resistance under abiraterone treatment related to neuroendocrine differentiation.