gms | German Medical Science

4th Research in Medical Education (RIME) Symposium 2015

19.03-21.03.2015, München

Implementation of a competence based curriculum on vaccination at the medical faculty of LMU, Munich

Meeting Abstract

  • corresponding author Barbara Vogel - Klinikum der Universität München, Institut für Allgemeinmedizin, Munich, Germany
  • author Christina Kormann - Klinikum der Universität München, Institut für Allgemeinmedizin, Munich, Germany; Klinikum der Universität München, Institut für Didaktik und Ausbildungsforschung in der Medizin, Munich, Germany
  • author Martin R. Fischer - Klinikum der Universität München, Institut für Didaktik und Ausbildungsforschung in der Medizin, Munich, Germany
  • author Jörg Schelling - Klinikum der Universität München, Institut für Allgemeinmedizin, Munich, Germany

4th Research in Medical Education (RIME) Symposium 2015. München, 19.-21.03.2015. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2015. DocP46

doi: 10.3205/15rime53, urn:nbn:de:0183-15rime532

Veröffentlicht: 12. März 2015

© 2015 Vogel et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen. Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden. Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/.


Gliederung

Text

Introduction: Currently the way of teaching in medical education is changing. It develops more and more from teaching just factual knowledge to teaching competence levels and practical techniques [1], [2]. Facing the problem of vaccine fatigue [3] we decided to develop and implement a competency- based curriculum on vaccination. This implementation is a process that requires but also establishes a new kind of behavior and thinking about the way of teaching and interdisciplinary interaction. To improve this interdisciplinary interaction we designed a longitudinal curriculum on vaccination.

Methods: The Medical Faculty of LMU identified five competence based learning objectives that weren’t part of the curriculum up to now. A consensus conference with faculty, students and external academic teachers developed a consensus plan to implement these new learning objectives into the medical curriculum.

Results: All new five competence based learning objectives could be implemented into the curriculum of the medical faculty of LMU Munich. Altogether the competency-based curriculum on vaccination includes 35 learning objectives that are represented longitudinally in the medical curriculum.

Discussion: Using the example of vaccination we found a method of developing and implementing new competency-based longitudinal curriculum with concerted learning objectives. This method can be assigned to other curricular topics at LMU and at other medical universities. An open question is whether teachers actually adopt the new learning objectives and whether the change is sustainable.


References

1.
Öchsner W, Forster J. Approbierte Ärzte – kompetente Ärzte?: Die neue Approbationsordnung für Ärzte als Grundlage für kompetenzbasierte Curricula. GMS Z Med Ausbild. 2005;22(1):Doc04. Available from: http://www.egms.de/static/de/journals/zma/2005-22/zma000004.shtml Externer Link
2.
Kruppa E, Jünger J, Nikendei C. Einsatz innovativer Lern- und Prüfungsmethoden an den medizinischen Fakultäten der Bundesrepublik Deutschland. Eine aktuelle Bestandsaufnahme. Dtsch Med Wochenschr. 2009;134(8):371-372. DOI: 10.1055/s-0028-1124008 Externer Link
3.
Kurth R, Glasmacher S. Impfen ist kein Selbstläufer - Impfprävention in Deutschland: Stand und Perspektiven. Kongressbericht 2. Nationales Innovationsforum Medizin - Prävention und Behandlung von Infektionskrankheiten. Berlin: Gesundheitsstadt Berlin; 2011. Available from: http://edoc.rki.de/oa/articles/rekdIt24oOW7I/PDF/25FPklzzbULD2.pdf Externer Link