gms | German Medical Science

83. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

16.05. - 20.05.2012, Mainz

Bilateral sudden hearing loss due to leptomeningeal carcinomatosis

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author Murat Ozturk - Kocaeli University Medical Faculty Otorhinolaryngology Department, Kocaeli, Turkey
  • Kadri Ila - Kocaeli University Medical Faculty Otorhinolaryngology Department, Kocaeli, Turkey
  • Cihan Duzgol - Kocaeli University Medical Faculty Radiology Department, Kocaeli, Turkey
  • Gur Akansel - Kocaeli University Medical Faculty Radiology Department, Kocaeli, Turkey
  • Ahmet Almac - Kocaeli University Medical Faculty Otorhinolaryngology Department, Kocaeli, Turkey

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 83. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. Mainz, 16.-20.05.2012. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2012. Doc12hnod489

doi: 10.3205/12hnod489, urn:nbn:de:0183-12hnod4891

Veröffentlicht: 4. April 2012

© 2012 Ozturk et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Leptomeningeal carcinomatosis is a rare entity caused by metastases from solid tumors in the form of diffuse seeding to the leptomeninges. Lots of neurologic symptoms related to cerebrum, cerebellum, spinal root, and cranial nerves can be occurred in leptomeningeal carcinomatosis patients. It is not often that only bilateral hearing loss is present as the initial clinical symptom. In this report, we present a 54-year-old man represented with sudden bilateral hearing loss and vertigo who were operated for duodenal adenocarcinoma six months before. The clinical, radiologic, and cerebrospinal fluid cytologic features of the patient and the case reports of sudden hearing loss related to leptomeningeal carcinomatosis are discussed.