gms | German Medical Science

81. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

12.05. - 16.05.2010, Wiesbaden

Cartilage-wire-fascia compact total ossicular replacement prosthesis in one-stage cholesteatoma surgery

Meeting Abstract

  • corresponding author Victor Vital - University Thessaloniki, Greece
  • Iordanis Konstantinidis - University Thessaloniki, Greece
  • Iosif Vital - Suraski Hospital, Tel Aviv, Israel
  • Stefanos Triaridis - University Thessaloniki, Greece
  • Jannis Constantinidis - University Thessaloniki, Greece

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 81. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. Wiesbaden, 12.-16.05.2010. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2010. Doc10hnod470

doi: 10.3205/10hnod470, urn:nbn:de:0183-10hnod4706

Veröffentlicht: 22. April 2010

© 2010 Vital et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Retraction pocket and extrusion of the ossicular prosthesis remain significant problems after tympanoplasty in cholesteatoma surgery. This study presents an alternative surgical technique with a total compact ossicular prosthesis including cartilage, wire, and temporalis fascia.

A total of 42 patients (27 adults, 15 children) underwent an ear operation for cholesteatoma requiring total ossicular chain replacement during a 10-year period. Surgery included canal wall down mastoidectomy and reconstruction of the middle ear in one stage. The total ossicular replacement prosthesis was made by a stainless steel wire passed and secured through a piece of conchal cartilage and temporalis fascia positioned on the free end of the wire. The analysis of our data included hearing results pre-surgery and post-surgery, complications recorded in the case notes, and prostoperative otoscopic findings.