gms | German Medical Science

76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

04.05. - 08.05.2005, Erfurt

Vertigo attacks – current therapies

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author Kai Helling - Charité Campus Benjamin Franklin, ENT-Department, Berlin
  • Hans Scherer - Charité Campus Benjamin Franklin, ENT-Department, Berlin

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e.V.. Erfurt, 04.-08.05.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. Doc05hno014

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/hno2005/05hno129.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2005

© 2005 Helling et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

While the treatment of isolated occurrence of acute vestibular neuritis is straight forward, cases of recurrent vertigo attacks are more complex. Both the problem of precise differential diagnosis and the variety of possible therapeutic approaches present difficulties for the clinician.

The diagnosis must take into consideration: Meniere’s syndrome, perilymph fistula, migraine associated vertigo, dehiscence of anterior semicircular canal, “otolith-crisis”, functional cervical disorders, neuro-vascular compression of the vestibulo-cochlear nerve.

This contribution concentrates on preventive measures and treatment of acute symptoms related to otogenic vertigo. Treatment options include conservative, invasive and destructive approaches: modification of endolymph and perilymph production, influence of neurotransmitter household; regulation of middle ear pressure by grommet, pressure impuls generator, myo- and tenotomy; surgery of the endolymphatic sac and saccule; selective or total destruction of vestibular nerve and labyrinth.