gms | German Medical Science

76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V.

04.05. - 08.05.2005, Erfurt

Middle ear adenomas: Clinical, morphological and cell biological features

Meeting Abstract

  • corresponding author Petra Vogt - HNO-Klinik, Krankenhaus Nordstadt, Klinikum Hannover, Hannover
  • S. Delventhal - HNO-Klinik, Krankenhaus Nordstadt, Klinikum Hannover, Hannover
  • J. H. Karstens - HNO-Klinik, Krankenhaus Nordstadt, Klinikum Hannover, Hannover
  • H.-J. Welkoborsky - HNO-Klinik, Krankenhaus Nordstadt, Klinikum Hannover, Hannover

Deutsche Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie. 76. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e.V.. Erfurt, 04.-08.05.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. Doc05hno593

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/hno2005/05hno108.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2005

© 2005 Vogt et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Middle ear adenomas are rare neoplasms. Benign middle ear adenomas (MEA) can be distinguished from aggressive papillary adenomas of the temporal bone. MEA are nonaggressive. Aggressive papillary adenomas commonly develop in the endolymphatic sac or temporal bone (ELST) and involve the middle ear by local extension and bony infiltration.

We present two cases of middle ear adenomas treated in our institution in 2004.

Case 1: A 61-year-old woman presented with progressive unilateral hearing loss and an otoscopically visible tumor mass behind an intact tympanic membrane. Tumor removal via tympanoplastic and mastoidectomy histologically revealed a MEA.

Case 2: A 93-year-old woman presented with unilateral nasal obstruction and middle ear effusion. A CT-scan showed a large osteolytic tumor in the right epipharynx with extension into the middle cranial fossa. A biopsy of the epipharyngeal tumor mass histologically revealed an ELST.

Clinical, histopathological and cell biological features of benign and aggressive adenomas of the middle ear are reported (f.e. proliferation rates, quantitative DNA-cytometry).

Though middle ear adenomas are rare tumors, they have to be included in the differential diagnosis of obscure nasopharyngeal tumors. Surgical treatment is demanded. Postoperative radiotherapy can be discussed. Tumor biological investigations such as determination of proliferation rates or DNA-cytometry facilitates estimation of tumor prognosis and aggressiveness.