gms | German Medical Science

50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (gmds)
12. Jahrestagung der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie (dae)

Deutsche Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie
Deutsche Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie

12. bis 15.09.2005, Freiburg im Breisgau

Evaluation of a Case-Based Training System (d3web.Train) in Rheumatology

Meeting Abstract

  • Stanislaus Reimer - Universität Würzburg, Würzburg
  • A. Hörnlein - Universität Würzburg, Würzburg
  • H.-P. Tony - Universität Würzburg, Würzburg
  • D. Krämer - Universität Würzburg, Würzburg
  • C. Betz - Universität Würzburg, Würzburg
  • F. Puppe - Universität Würzburg, Würzburg
  • C. Kneitz - Universität Würzburg, Würzburg

Deutsche Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie. Deutsche Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie. 50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (gmds), 12. Jahrestagung der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Epidemiologie. Freiburg im Breisgau, 12.-15.09.2005. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2005. Doc05gmds636

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/gmds2005/05gmds335.shtml

Veröffentlicht: 8. September 2005

© 2005 Reimer et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective

We introduce a case-based training program using the novel system d3web.Train. It allows fast development of case studies for a computer course using available clinical patient records. We evaluated the training program during a rheumatology course for medical students.

Methods

Students received a short introduction into the system (d3web.Train) and a personal anonymous code. The code enabled us to record how often and intensive a student used the system. In addition, we offered the students two questionnaires: one to evaluate each case and another one to evaluate the training system overall.

Results

92 students attended the training program. 39 students finished at least one case. Overall 187 cases were solved, in average students solved 4.8 cases. For working through one case, students needed 12 minutes in average. 24 different students filled in the questionnaire concerning the program, 62 questionnaires about individual cases were collected. The students evaluated the cases as very instructive (1.5 ± 0.6 on a scale from 1 to 5), the training system as very good (1.7 ± 0.8 on a school grade scale from 1 to 6) and want to work further with it (1.3 ± 0.5 on a scale form 1 to 5).

Conclusion

The training system d3web.Train offers a new and good tool for medical education in rheumatology. The main advantage of the system is the relatively low effort needed to create a case based program starting from available medical records.


References

1.
Hörnlein A, Reimer S, Kneitz C, Betz C, Puppe F. Semantische Annotierung von Arztbriefen zur Generierung diagnostischer Trainingsfälle. In: Engels G, Seehusen S, (eds.) DeLFI 2004: Die 2. e-Learning Fachtagung Informatik; 2004 Sep 6-8; Paderborn, GI-Edition, Lecture Notes in Informatics; 247-258, 2004
2.
d3webTrain.de [homepage on the Internet]. Würzburg: d3web.Train group at Chair for Artificial Intelligence and Applied Informatics; c2002-04 [cited 2005 May 27]. Available from: http://www.d3webtrain.de/
3.
CASEPORT.de [homepage on the Internet]. Munich: Portal for Case Based Learning in Medicine; c2001-04 [cited 2005 May 27]. Available from: http://www.caseport.de/