gms | German Medical Science

102. Jahrestagung der DOG

Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.

23. bis 26.09.2004, Berlin

Early detection of keratokonus using the Orbscan Corneal Topography System

Meeting Abstract

  • corresponding author A. J. Reuland - Heidelberg IOL & Refractive Surgery Research Group, Universitäts-Augenklinik, Heidelberg
  • K. A. Becker - Heidelberg IOL & Refractive Surgery Research Group, Universitäts-Augenklinik, Heidelberg
  • M. P. Holzer - Heidelberg IOL & Refractive Surgery Research Group, Universitäts-Augenklinik, Heidelberg
  • T. M. Rabsilber - Heidelberg IOL & Refractive Surgery Research Group, Universitäts-Augenklinik, Heidelberg
  • G. U. Auffarth - Heidelberg IOL & Refractive Surgery Research Group, Universitäts-Augenklinik, Heidelberg

Evidenzbasierte Medizin - Anspruch und Wirklichkeit. 102. Jahrestagung der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft. Berlin, 23.-26.09.2004. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2004. Doc04dogP 035

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dog2004/04dog526.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2004

© 2004 Reuland et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objective

To establish and test diagnostic criteria for early detection of keratokonus. Detection of keratokonus is important prior to refractive surgery.

Methods

This retrospective review comprised 116 eyes of 58 patients who were diagnosed with keratokonus in at least one eye. ORBSCAN II (Bausch & Lomb) corneal topography was evaluated for all 116 eyes. Keratokonus forme fruste was defined as eyes with a stable refraction and an unchanged visual acuity. For comparison we evaluated Orbscan corneal topography of 40 eyes of 20 healthy volunteers prospectively. We evaluated anterior and posterior elevation difference, the difference in keratometric power and the max. keratometric power within the central 7mm in all eyes.

Results

We found 18 keratokoni forme fruste within the keratokonus patients. Posterior difference in elevation within the central 7mm was found to be the best of all evaluated diagnostic criteria. 15 of 18 eyes with keratokonus forme fruste had a difference in elevation of ≥80mm. 35 of 40 healthy eyes had a difference in elevation of <80mm. This diagnostic criterium has a sensitivity of 83% and a specifity of 88%.

Conclusions

Early stages of keratokonus can be detected with good sensitivity and specifity using the Orbscan system.