gms | German Medical Science

102. Jahrestagung der DOG

Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.

23. bis 26.09.2004, Berlin

Vitreo-retinal surgery for exudative retinal detachment

Meeting Abstract

  • corresponding author E. Reinthal - Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Universitäts-Augenklinik, Abt. I, Tübingen
  • S. Grisanti - Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Universitäts-Augenklinik, Abt. I, Tübingen
  • F. Gelisken - Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Universitäts-Augenklinik, Abt. I, Tübingen
  • D. Besch - Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Universitäts-Augenklinik, Abt. I, Tübingen
  • K. U. Bartz-Schmidt - Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Universitäts-Augenklinik, Abt. I, Tübingen

Evidenzbasierte Medizin - Anspruch und Wirklichkeit. 102. Jahrestagung der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft. Berlin, 23.-26.09.2004. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2004. Doc04dogDO.10.08

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dog2004/04dog092.shtml

Veröffentlicht: 22. September 2004

© 2004 Reinthal et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Up to now treatment of exudative retinal detachment is still a challenge in vitreoretinal surgery.

The goal of the therapy is to reach a permanent reattachment of the retina as well as a removal of the exudative component. There are different reasons for exudation, therefore the decision of the optimal treatment is important for a success. In this videoclip we present two different cases of an exudative retinal detachment and the vitreo retinal surgical techniques.

The first case demonstrates a 40-year-old patient with an exudative retinal detachment following a retinal pigment epithial tear. After a core vitrectomy we performed a cut down drainage to remove the subretinal fluid. After the retina was reattached we continued with vitrectomy and finish the surgery with a gas tamponade of C2F6. After resorption we documented a completely attachted retina.

The second case presents a 32-year-old women with an exudative retinal detachment due to morning-glory syndrome. Following a standard a pars-plana vitrectomy we drained subretinal fluid through a fissure in the optic disc. Finally we applied an autologe platelet concentrate on the optic disc to support the closure of the hole and perform a fluid gas exchange. During follow-up a localized retinal distance was noticed. Whether it is a retinal detachment or retinoschsis is not yet clearly differenciated.

We present different surgical techniques for successful reattachment in cases of exudative retinal detachment.