gms | German Medical Science

22. Internationaler Kongress der Deutschen Ophthalmochirurgen

18. bis 21.06.2009, Nürnberg

Tranconjunctival Suturless 23 Gauge Vitrectomy: modified two-step technique

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • Enrico Bertelli - Zentralkrankenhaus Bozen, Augenabteilung, Bozen, Italien
  • Veronika Rogger - Zentralkrankenhaus Bozen, Augenabteilung, Bozen, Italien
  • Helga Pernter - Zentralkrankenhaus Bozen, Augenabteilung, Bozen, Italien
  • Verena Egger - Zentralkrankenhaus Bozen, Augenabteilung, Bozen, Italien

22. Internationaler Kongress der Deutschen Ophthalmochirurgen. Nürnberg, 18.-21.06.2009. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2009. Doc09docVI 3.1

doi: 10.3205/09doc078, urn:nbn:de:0183-09doc0780

Veröffentlicht: 9. Juli 2009

© 2009 Bertelli et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Purpose: An original, modified, transconjunctival, 2-step 23G trocar insertion technique is presented in this article.

Methods: The technique does not require the use of Eckard pressure plate for displacement of the conjunctiva and stabilization of the globe. The technique prevents disalignment of conjunctival and scleral aperture and consequent, possible loss of the sclerotomy under the conjunctiva.

Results: The advantage of this bimanual, modified technique is that an instrument is constantly engaging the sclerotomy: the bent MVR blade serves as guide for the microcannula-inserter assembly. The microcannula-inserter introduction without Eckardt pressure plate also allows a precise measurement of the distance of the sclerotomy site from limbus, and a customized construction of the scleral tunnel.

Conclusions: This modified 2-steps technique simplifies the introduction of 23 G cannulas in complicated situations, such as chemotic and/or haemorrhagic conjunctivas and already vitrectomized eyes.