gms | German Medical Science

27. Deutscher Krebskongress

Deutsche Krebsgesellschaft e. V.

22. - 26.03.2006, Berlin

Transperineal Permanent Seed Implantation of “Low Risk” Prostate Cancer: 5 Years Experiences in 112 Patients

Meeting Abstract

Suche in Medline nach

  • corresponding author presenting/speaker Thomas Block - Urologie und Medizinphysik, Vaterstetten, Deutschland
  • F. Zimmermann - Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, TU Münchenl
  • H. Czempiel - Urologie und Medizinphysik, Vaterstetten

27. Deutscher Krebskongress. Berlin, 22.-26.03.2006. Düsseldorf, Köln: German Medical Science; 2006. DocPE325

Die elektronische Version dieses Artikels ist vollständig und ist verfügbar unter: http://www.egms.de/de/meetings/dkk2006/06dkk435.shtml

Veröffentlicht: 20. März 2006

© 2006 Block et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Purpose: Evaluation of effectiveness of transperineal permanent seedimplantation (TPSI) in 112 patients with “low risk” prostate cancer.

Patients/Methods: From 04/1999 – 05/2002 112 patients underwent a mono TPSI using pre-, online and CT-plan procedures. Patients were monitored during the first year in 3 month intervals and from the 2.-5. year six monthly. Criteria for tumor relapse were 3 consecutive PSA rises (ASTRO criteria).

Results: 4 patients were lost to follow up, 108 patients were eligible. After a median follow up of 48.2 (37.0-76.7) months 102 patients had a biochemical free survival (bNED). In 6 patients (5.6%) a PSA relapse occurred (local recurrence: 3, systemic disease: 3). In the bNED-patients PSA values were <0.2 ng/ml in 85/102 (81,7%), <0.5 ng/ml in 99/102 (97,1%) and <1.0 ng/ml in 100/102 (98.0%) patients, respectively. 2/102 (2.0%) of patients have stable PSA values <1.5 ng/ml.

Conclusions: Crucial selection of patients and high quality assurance lead to excellent results after TPSI.