gms | German Medical Science

Deutscher Rheumatologiekongress 2024

52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh)
34. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR)
38. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh)

18.09. - 21.09.2024, Düsseldorf

Self-reported compared to recorded physical activity is overestimated by psoriatic arthritis and psoriasis patients

Meeting Abstract

  • Franziska Fischer - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Ines Ebner - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Birte Coppers - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Katharina Nain - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Sara Bayat - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Giulia Corte - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Filippo Fagni - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Jule Taubmann - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Daniela Bohr - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Arnd Kleyer - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen; Charité – Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und Klinische Immunologie, Berlin
  • Georg Schett - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen
  • Anna-Maria Liphardt - Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Department of Internal Medicine 3 – Rheumatology and Immunology, Erlangen; Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg and Universitätsklinikum Erlangen, Deutsches Zentrum Immuntherapie, Erlangen

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. Deutscher Rheumatologiekongress 2024, 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie und Klinische Immmunologie (DGRh), 34. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR), 38. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh). Düsseldorf, 18.-21.09.2024. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2024. DocSpA.18

doi: 10.3205/24dgrh181, urn:nbn:de:0183-24dgrh1815

Veröffentlicht: 18. September 2024

© 2024 Fischer et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Introduction: Psoriatic arthritis (PsA) impairs physical function which may results in reduced physical activity levels in these patients. For substantial health benefits the WHO recommends 150–300 minutes of moderate physical activity (PA) per week [1], which should also be achieved by PsA patients [2]. We aimed to assess self-reported and recorded PA levels in PsA and psoriasis (Pso) patients.

Methods: Pso and PsA patients (outpatient clinics, Internal Medicine 3, Universitätsklinikum Erlangen) were included after giving written informed consent. Disease activity was recorded by Psoriasis Area and Severity Index (PASI), Dermatology Life Quality Index (DLQI), Psoriatic Arthritis Impact of Disease 12 (PSAID-12), Disease Activity in Psoriatic Arthritis (DAPSA), visual analogue scale for global disease activity and pain. Self-reported PA was assessed with the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) [3] and a customized questionnaire. Habitual PA was recorded for 14 days using wrist-worn accelerometry (GENEActiv, Activinsights Ltd, Kimbolton, UK). PA is reported as time spent in moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) in 1 to 10-minute bouts, 10 to 30-minute bouts, >30-minute bouts based on R-package GGIR [4] with validated cut-points [5]. Self-reported and recorded PA were compared with WHO recommendations, and Pearson’s correlations used to analyse the relationship between the assessments.

Results: 39 PsA and 11 Pso patients were included (Table 1 [Tab. 1]). Based on self-reported PA routines Pso and PsA patients comply similarly with WHO guidelines; based on the IPAQ, almost all patients archived the guidelines. According to recorded PA, fewer number of patients reach the WHO guidelines compared to the self-reported assessments (Table 1) and less Pso compared to PsA patients. IPAQ and 1–10 min bouts MVPA correlated for both patient groups (Pso: r=.757, p=.007, PsA: r=.413 p=.009). For PsA patients, correlations were observed for general PA habits and different accumulated bouts of MVPA (general PA vs. 10–30 min bouts MVPA: r=.407 p=.010; general PA vs. >30 min bouts MVPA: r=.404, p=.011).

Conclusion: Patients are likely to overestimate their PA using self-reported assessments. Based on the recorded data, Pso tend to spend less time in moderate to vigorous PA compared to PsA and are not continuously physically active for more than 10 minutes in this activity level.

Acknowledgements: This study war partially funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German Research Foundation) – SFB 1483 – Project-ID 442419336, EmpkinS.

Keywords: Physical activity, accelerometry, psoriatic arthritis


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