gms | German Medical Science

Deutscher Rheumatologiekongress 2023

51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh)
37. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh)
33. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR)

30.08. - 02.09.2023, Leipzig

Association of comorbidities, microbiota and metabolomics with established and developing rheumatoid arthritis

Meeting Abstract

  • Jan Schirmer - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Innere Medizin I, Rheumatologie & klinische Immunologie, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Tobias Demetrowitsch - Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Institut für Humanernährung und Lebensmittelkunde, Abt. Lebensmitteltechnologie, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Matthias Laudes - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Innere Medizin I, Endokrinologie und Diabetologie, Kiel; Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Institut für Diabetologie und Klinische Stoffwechselforschung, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Stefan Schreiber - Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Institut für Klinische Molekularbiologie, Kiel; Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Innere Medizin I, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Kristina Schlicht - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Institut für Diabetologie und Klinische Stoffwechselforschung, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Andre Franke - Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Institut für Klinische Molekularbiologie, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Bimba F. Hoyer - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Innere Medizin I, Rheumatologie & klinische Immunologie, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Katharina Hartmann - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Institut für Diabetologie und Klinische Stoffwechselforschung, Kiel; Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Innere Medizin I, Kiel
  • Kathrin Tuerk - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Institut für Diabetologie und Klinische Stoffwechselforschung, Kiel; Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Innere Medizin I, Kiel
  • Nathalie Rohmann - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Institut für Diabetologie und Klinische Stoffwechselforschung, Kiel
  • Dominik Schulte - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Innere Medizin I, Endokrinologie und Diabetologie, Kiel; Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Institut für Diabetologie und Klinische Stoffwechselforschung, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Karin Schwarz - Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Institut für Humanernährung und Lebensmittelkunde, Abt. Lebensmitteltechnologie, Kiel; Cluster of Excellence PMI, “Precision Medicine in Chronic Inflammation”, Kiel
  • Ute Settgast - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Institut für Diabetologie und Klinische Stoffwechselforschung, Kiel; Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Innere Medizin I, Kiel

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. Deutscher Rheumatologiekongress 2023, 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh), 37. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh), 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Leipzig, 30.08.-02.09.2023. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2023. DocET.08

doi: 10.3205/23dgrh028, urn:nbn:de:0183-23dgrh0281

Veröffentlicht: 30. August 2023

© 2023 Schirmer et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Introduction: In rheumatoid arthritis (RA), dysregulation of intestinal microbiota and metabolism as well as associations with comorbidities are a subject of increasing scientific interest. The aim of this study was the characterization and correlation of the “OMICS” layers microbiota and metabolome with RA, as well as with developing RA before diagnosis (preRA).

Methods: For the analysis the FoodChain Plus (FoCus) cohort (n=1,795 participants) was used, which consists of a cross-sectional survey of the population, as well as subjects with obesity, diabetes and inflammatory diseases. Only subjects with available data for intestinal microbiota (16S rRNA gene sequencing from stool samples grouped in amplicon sequence variants), serum metabolome and nutrition data were included. For every subject with RA and every subject with preRA (no RA at biosampling but known to develop RA during follow-up), two matched controls were assigned. The serum metabolome was measured using direct injection FT-ICR mass spectrometry. The analysis was conducted using a semi-targeted approach and a customized local database (including metabolites from the “Human Metabolome Database” [1]). Identified metabolites were evaluated for the predictive value for RA and preRA by sparse partial least squares-discriminant analysis (sPLS-DA).

Results: For every subject with RA (n=60) and every subject with preRA (n=21), two matched controls were assigned. Compared to RA, those with preRA showed a higher BMI (median 28.2 VS 33.1, p<0.05). Chronic respiratory diseases were more prevalent in preRA compared to RA and controls (p<0.001). Significant differences in beta-diversity of the core measurable microbiota (CMM) between RA and preRA, RA and controls and preRA and controls were observed using Jaccard-index (p=0.01), but not in complete microbiota by Bray-Curtis distance (p>0.05). Differences of alpha diversity were not statistically significant when comparing RA and preRA with their matched controls (p>0.05). Via sPLS-DA 50 metabolites that most accurately discriminated RA, preRA and controls were identified. After adjusting by false discovery rate n=12 candidate metabolites remained (Kruskal-Wallis, p<0.05). For 132 subjects metabolome data from urine were available, no significant metabolites remained using the same exploratory approach.

Conclusion: Not only subjects with RA, but also those with preRA showed significant differences in gut microbiota composition, serum metabolome and comorbidities. The presented results are preliminary.


References

1.
Wishart DS, Guo A, Oler E, Wang F, Anjum A, Peters H, Dizon R, Sayeeda Z, Tian S, Lee BL, Berjanskii M, Mah R, Yamamoto M, Jovel J, Torres-Calzada C, Hiebert-Giesbrecht M, Lui VW, Varshavi D, Varshavi D, Allen D, Arndt D, Khetarpal N, Sivakumaran A, Harford K, Sanford S, Yee K, Cao X, Budinski Z, Liigand J, Zhang L, Zheng J, Mandal R, Karu N, Dambrova M, Schiöth HB, Greiner R, Gautam V. HMDB 5.0: the Human Metabolome Database for 2022. Nucleic Acids Res. 2022 Jan 7;50(D1):D622-D631. DOI: 10.1093/nar/gkab1062 Externer Link