gms | German Medical Science

47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh), 33. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh), 29. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR)

04.09. - 07.09.2019, Dresden

Culture-expanded human iNKT cells modulate regulatory and effector B cells of SSc patients

Meeting Abstract

  • Elisa Asteriti - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen
  • Silke Duerr-Stoerzer - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen
  • Hildegard Keppeler - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen
  • Hannes Schmid - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen
  • Kathy-Ann Secker - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen
  • Ann-Christin Pecher - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen
  • Jörg Henes - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Hämatologie, Onkologie, klinische Immunologie und Rheumatologie, Tübingen
  • Reinhild Klein - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen
  • Corina Schneidawind - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen
  • Dominik Schneidawind - Universitätsklinikum Tübingen, Innere Medizin II - Onkologie, Hämatologie, klinische Immunologie, Rheumatologie und Pulmologie, Tübingen

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh), 33. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh), 29. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Dresden, 04.-07.09.2019. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2019. DocET.03

doi: 10.3205/19dgrh125, urn:nbn:de:0183-19dgrh1252

Veröffentlicht: 8. Oktober 2019

© 2019 Asteriti et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Background: Systemic sclerosis (SSc) is an autoimmune disease characterized by a breach of immune tolerance towards endogenous antigens, leading to vasculopathy and progressive fibrosis of the skin and internal organs. The production of autoantibodies implicates a significant role of B cells in SSc pathogenesis. Invariant natural killer T (iNKT) cells are potent immunoregulatory T lymphocytes that are critical for maintaining immune tolerance by influencing other immune cells. Various studies suggest cognate interactions of iNKT cells with B cells shaping B-cell homeostasis. Our group has previously shown that SSc patients contain only very low iNKT-cell numbers in peripheral blood. Therefore, the purpose of this study was to examine the influence of culture-expanded human iNKT cells on B-cell phenotype and function of SSc patients.

Methods: iNKT cells from healthy donors were expanded ex vivo following a two-week protocol using rhIL-2 and α-GalCer. Such culture-expanded iNKT cells were further enriched by magnetic-activated cell sorting (MACS) to a purity >95%. B cells from healthy donors and SSc patients were also isolated using CD19 magnetic beads (purity >95%).

Results: To analyze effector and regulatory B cells in healthy volunteers and SSc patients, PBMCs were cultured in presence of LPS and CD40L. In SSc patients CD24+CD27+ regulatory B cells were significantly decreased compared to healthy controls. In addition, levels of IL-6 were increased while levels of IL-10 were decreased in SSc patients compared to healthy controls. This IL-6 bias could reflect the dysregulated immune homeostasis in SSc patients. We hypothesized that iNKT cells might restore a tolerogenic cytokine profile. Coculture of purified B cells from SSc patients with culture-expanded iNKT cells resulted in a significant decrease of IL-6 release measured by ELISA. Importantly, addition of iNKT cells did not change B-cell numbers.

Conclusion: In conclusion, culture-expanded iNKT cells are able to regulate B-cell homeostasis of SSc patients. Therefore, adoptive transfer of ex vivo expanded iNKT cells could restore immune tolerance in SSc patients with impaired iNKT-cell function.