gms | German Medical Science

44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie, 30. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie, 26. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie

31.08. - 03.09.2016, Frankfurt am Main

Rituximab in combination with Leflunomide: Results from a multicenter randomized placebo controlled investigator initiated clinical trial in active Rheumatoid Arthritis (AMARA-Study)

Meeting Abstract

  • Frank Behrens - CIRI am Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Rheumatologie, Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology IME, Project Group Translational Medicine & Pharmacology TMP, Frankfurt/Main
  • Tanja Rossmanith - Klinische Forschung, Fraunhofer IME, Projektgruppe Translationale Medizin und Pharmakologie (TMP), Frankfurt am Main, Frankfurt am Main
  • Michaela Köhm - Abteilung Rheumatologie, Universitätsklinikum Frankfurt & Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology IME, Project Group Translational Medicine & Pharmacology TMP, Frankfurt/Main
  • Rieke H.-E. Alten - Schlossparkklinik, Akademisches Lehrkrankenhaus der Charité - Universitätsmedizin Berlin, Innere Medizin II, Rheumatologie, klinische Immunologie und Osteologie, Berlin
  • Martin Aringer - Universitätsklinikum „Carl Gustav Carus“ an der Technischen Universität Dresden, Medizinische Klinik III, Rheumatologie, Dresden
  • Marina Backhaus - Park-Klinik Weissensee, Abteilung für Innere Medizin - Rheumatologie und Klinische Immunologie, Berlin
  • Christoph G. O. Baerwald - Universitätsklinikum Leipzig, Klinik und Poliklinik für Gastroenterologie und Rheumatologie, Sektion Rheumatologie, Leipzig
  • Gerd-Rüdiger Burmester - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Eugen Feist - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Herbert Kellner - Schwerpunktpraxis für Rheumatologie und Gastroenterologie, München
  • Klaus Krüger - Praxiszentrum, München
  • Ulf Müller-Ladner - Justus-Liebig-Universität Gießen, Kerckhoff-Klinik GmbH, Rheumatologie u. klinische Immunologie, Osteologie, Physikalische Therapie, Bad Nauheim
  • Andrea Rubbert-Roth - Universitätsklinikum Köln, Klinik I für Innere Medizin, Köln
  • Hans-Peter Tony - Universitätsklinikum Würzburg, Medizinische Klinik und Poliklinik II, Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Würzburg
  • Siegfried Wassenberg - Rheumazentrum Ratingen, Rheumatologische Schwerpunktpraxis, Ratingen
  • Harald Louis Burkhardt - Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Medizinische Klinik II, Rheumatologie, Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology IME, Project Group Translational Medicine & Pharmacology TMP, Frankfurt/Main

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh); 30. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh); 26. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Frankfurt am Main, 31.08.-03.09.2016. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2016. DocRA.35

doi: 10.3205/16dgrh250, urn:nbn:de:0183-16dgrh2500

Veröffentlicht: 29. August 2016

© 2016 Behrens et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Background: Use of biologicals such as Rituximab (RTX) in Rheumatoid Arthritis (RA) is effective and often only licensed in combination with Methotrexate (MTX). In cases of contraindications to or intolerances of MTX, other cDMARDs are frequently used in routine care without data from RCTs.

Methods: A total of 189 patients with active RA (DAS28 > 3.2 and at least 3 SJC and 3 TJC) despite stable leflunomide (LEF) treatment were screened for a 52-weeks randomized double-blind placebo (PLA) controlled multicenter clinical trial in Germany. Patients were randomized to receive either two times 1000mg RTX i.v. or PLA, followed by a second course of RTX of either two times 500 or 1000 mg at week 24. Superiority of RTX in ACR20 and 50 responses vs. PLA during 24-weeks treatment period was defined as primary endpoint. Disease activity as well as patient reported outcomes were measured at each visit until week 52. For safety evaluation, frequency and severity of adverse events were documented.

Results: 148 patients were randomized (mean age 56 years, mean body weight 76 kg, 74% female, DAS28 at baseline 5.57 for RTX, 5.54 for PLA). RTX demonstrated significant superiority compared to PLA at week 16 in ACR 20 and ACR 50 response. ACR 20 response was significant superior for RTX at weeks 12, 16 and 24 in per protocol and modified intention to treat analysis. DAS28 levels in the RTX treatment-group decreased to 3.69 at week 24 (PLA 4.51) and to 3.01 at week 52. A total of 372 adverse events (AE) were observed during the one-year study period, only 14 were classified as severe (10 in RTX and 4 in PLA). 43 serious adverse events were reported, 28 of them in the RTX treatment group during the placebo controlled period.

Conclusion: Here we report for the first time data of a RCT of combination of RTX with LEF. The treatment with RTX in combination with LEF demonstrated significant efficacy compared to PLA for ACR20 and ACR50 response as well as reduction in DAS28. The highest level of response was seen at week 16. Combination of RTX and LEF demonstrated a reasonable safety profile.