gms | German Medical Science

44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie, 30. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie, 26. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie

31.08. - 03.09.2016, Frankfurt am Main

Genomic stratification by HLA-DRB4 expression identifies differential innate and adaptive immune patterns – A strategy to identify predictors of methotrexate response in early rheumatoid arthritis

Meeting Abstract

  • Bruno Stuhlmüller - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Karsten Mans - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Neeraj Tandon - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Marc Bonin - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Biljana Smiljanovic - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Till Sörensen - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Pascal Schendel - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Peter Martus - University of Tübingen, Institute of Clinical Epidemiology and Applied Biostatistics, Tübingen
  • Joachim Listing - Deutsches Rheuma-Forschungszentrum (DRFZ), Programmbereich Epidemiologie, Berlin
  • Jacqueline Detert - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Marina Backhaus - Park-Klinik Weissensee, Abteilung für Innere Medizin - Rheumatologie und Klinische Immunologie, Berlin
  • Thomas Neumann - Universitätsklinikum Jena, Klinik für Innere Medizin III, Abt. Rheumatologie/Osteologie, Jena
  • Gerd-Rüdiger Burmester - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Thomas Häupl - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh); 30. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh); 26. Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Frankfurt am Main, 31.08.-03.09.2016. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2016. DocRA.53

doi: 10.3205/16dgrh095, urn:nbn:de:0183-16dgrh0955

Veröffentlicht: 29. August 2016

© 2016 Stuhlmüller et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Background: Selecting effective drugs for individual patients is the current challenge in rheumatoid arthritis (RA). When methotrexate (MTX) as first line drug fails, targeted therapies with different modes of action may be necessary. Thus, MTX response prediction in early RA provides the opportunity to investigate these different RA immunopathologies without prior modification by treatment.

Methods: For a global approach, whole blood transcriptomes of early RA patients (n=50 for selection, n=18 for validation) were analyzed before initiating MTX treatment. Functional interpretation of differential expression was performed with own and public reference transcriptomes of various cell types, cytokine stimulated conditions and bone marrow precursors. Selection statistics were validated with qPCR and functional patterns with independent samples.

Results: Comparing all responders with non-responders revealed no adequate separation. Assuming heterogenic pathomechanisms, subgroups by gender, genetic, and immunologic characteristics were tested. HLA-DRB4– patients revealed most distinctive transcriptional differences (100% sensitivity; 92% specificity). Response was associated with transcripts related to phagocytes and bone marrow activation while non-response was observed when T- and B-lymphocytic markers were increased. In contrast, HLA-DRB4+ patients were more heterogeneous but also suggested that increased adaptive immune stimulation reduced responsiveness. Technical validation by RT-qPCR confirmed the selection of reliable gene candidates. Independent samples of responders and non-responders confirmed the functional patterning.

Conclusion: Genomic stratification may be an important tool to improve transcriptional interpretation and supports that molecular pathomechanisms in early RA may be used to find indicators of response to MTX therapy. The data also suggest an important contribution of innate triggers in addition to adaptive immune pathomechanisms in RA.