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42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie, 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie, 24. Wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie

17.-20. September 2014, Düsseldorf

Evaluation of potential risk factors for fracture healing complications in long bones

Meeting Abstract

  • Sarah Fügener - Department of Rheumatology and Clinical Immunology, Charité University Hospital, Berlin, Berlin
  • Annemarie Lang - Berlin-Brandenburg School of Regenerative Therapies, Charité University Hospital, Berlin
  • Paula Hoff - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Timo Gaber - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Anastasia Rakow - Center for Musculoskeletal Surgery, Orthopedic Department, Charité- University Hospital, Berlin
  • Paul Simon - Center for Musculoskeletal Surgery, Orthopedic Department, Charité- University Hospital, Berlin
  • Gerd-Rüdiger Burmester - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Carsten Perka - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Centrum für Muskuloskeletale Chirurgie, Berlin
  • Frank Buttgereit - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh); 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh); 24. wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Düsseldorf, 17.-20.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocEV.20

doi: 10.3205/14dgrh193, urn:nbn:de:0183-14dgrh1932

Veröffentlicht: 12. September 2014

© 2014 Fügener et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Background: Rheumatoid arthritis (RA) patients are reported to be often affected by fracture-healing complications. The inflammatory diseases itself but also anti-rheumatic drugs (e.g. glucocorticoids, GC) are suspected to facilitate complications. However, current literature studies reporting the number of afflicted patients and/or indicating the negative impact of comorbidities or even standard medications are scarce. The aim of this study is to evaluate the clinical relevance of RA and GC treatment as potential risk factors for fracture healing disorders in long bones.

Methods: A single-center retrospective study has been performed based on the database of the Center for Musculoskeletal Surgery at Charité University Hospital Berlin. Patients who underwent surgery at our institution to treat fracture healing complications in 2012 were considered for inclusion. Exclusion criteria were age below 18 years at initial fracture, open fracture, and metastases close to fracture location. Our data were compared with a control group matched for age and type of fracture at the ratio of two.

Results: To date, 74 patients with fracture-healing complications in long bones and 131 controls have been included. Both sexes were almost equally represented in the two groups. Interestingly, our data suggest a higher prevalence of bone healing complications in RA patients (0.67 %) with respect to the control group (0.08 %). Furthermore, our study shows a higher percentage of regular oral glucocorticoid-intake in the case group (8.1 %) as compared to the control group (3.1 %). In parallel, we have performed in vitro studies using mesenchymal stem cells which confirmed an inhibitory effect of GC at high dosages on osteogenesis.

Conclusion: To our knowledge, this is the first retrospective study focusing on risk factors for bone healing complications of long bones. The results we have obtained so far support the hypothesis that both RA and GC usage appear to have a negative influence on fracture healing outcome.