gms | German Medical Science

42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie, 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie, 24. Wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie

17.-20. September 2014, Düsseldorf

Comparing urinary macrophages, B cells and T cell subsets in Lupus nephritis: New insights into pathogenesis and potential biomarkers

Meeting Abstract

  • Jan Klocke - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Katharina Kopetschke - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Anna-Sophie Grießbach - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Philipp Enghard - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Nephrologie und internistische Intensivmedizin, Berlin
  • Gabriela Riemekasten - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh); 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh); 24. wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Düsseldorf, 17.-20.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocVK.13

doi: 10.3205/14dgrh158, urn:nbn:de:0183-14dgrh1588

Veröffentlicht: 12. September 2014

© 2014 Klocke et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Background: Urinary T cells are increased in patients with proliferative Lupus nephritis (LN) and function as a noninvasive biomarker. However, little is known about the presence of other T cell subsets, B cells and macrophages in the urine although they may further improve the validity of urinary cellular biomarkers for LN.

Methods: We analyzed urine and blood samples of 98 SLE patients as well as urine samples of 14 patients with diabetic nephropathy (DN) and 11 patients with anti-neutrophil cytoplasmatic antibody associated vasculitis (AAV) by flow cytometryfor the presence of T cells subsets, B cells and macrophages.SLE patients withcurrent biopsy-proven LN or a combination of SLE Disease Activity Index (SLEDAI) ≥10 and renal SLEDAI ≥8 were considered as active LN patients(n=19) while all other SLE patients were assigned to a non-active group (n=79).

Results: The number of urinary CD4+ and CD8+ T cells, CD19+ B cells and CD14+ macrophages were significantly higher in patients with active LN when compared toother SLE patients. Urinary T cells showed excellent distinction of patients with active LN, CD8+ T cells (AUC of ROC=1.000) and CD4+ T cells (AUC of ROC=0.9969) alike. Urinary CD19+ B cells (AUC of ROC=0.7823) and CD14+ macrophages (AUC of ROC=0.9066) failed to reach these high standards. Patients with DN or AAV also showed increased urinary cell counts, although the urinary CD4/CD8-ratio is significantly lower (p=0.0006) in SLE patients than in DN patients. Urinary CD4+ T cells of active LN patients proved to be mainly of effector memory phenotype and have significantly higher CD40L and ki67 expression than corresponding blood cells; no enrichment of regulatory T cells was found.

Conclusion: Despite of detectable urinary cell counts for both B cells and macrophages, urinary T cells remain the best urinary cellular biomarker for LN. Urinary cells are also detectable in DN and AAV but the lower CD4/CD8-ratio in LN might help distinguishing the diseases.