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42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie, 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie, 24. Wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie

17.-20. September 2014, Düsseldorf

Aortic aneurysm in Giant Cell Arteritis – the value of D-Dimer

Meeting Abstract

  • Franz Hafner - Medizinische Universität Graz Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Angiologie, Graz, Österreich
  • Elke Haas - Medizinische Universität Graz Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Angiologie, Graz, Österreich
  • Gerald Hackl - Medizinische Universität Graz Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Angiologie, Graz, Österreich
  • Thomas Gary - Medizinische Universität Graz Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Angiologie, Graz, Österreich
  • Klara Belaj - Medizinische Universität Graz Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Angiologie, Graz, Österreich
  • Johannes Fessler - Medizinische Universität Graz Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Rheumatologie, Graz, Österreich
  • Peter Rief - Medizinische Universität Graz Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Angiologie, Graz, Österreich
  • Rene Thonhofer - LKH Mürzzuschlag, Rheumatologie, Mürzzuschlag, Österreich
  • Dieter Szolar - Diagnostikum Graz Südwest, Graz, Österreich
  • Marianne Brodmann - Medizinische Universität Graz Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Angiologie, Graz, Österreich

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh); 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh); 24. wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Düsseldorf, 17.-20.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocVK.05

doi: 10.3205/14dgrh150, urn:nbn:de:0183-14dgrh1501

Veröffentlicht: 12. September 2014

© 2014 Hafner et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Background: Giant cell arteritis (GCA) is an autoimmune disorder affecting medium- and large sized arteries. The most common symptoms are related to ischemic cranial involvement. Nevertheless, asymptomatic aortic involvement may cause aneurysm and dissections. D-Dimer was discussed as a potential biomarker in the evaluation of aortic aneurysms and dissections. The aim of the study was to evaluate D-Dimer and aortic diameters measured by CT-angiography (CTA) in a cohort of GCA patients.

Methods: All patients with diagnosed GCA at least two years prior to enrolment underwent CTA of the thoracal and abdominal aorta. D-Dimer was assessed in all patients prior to the CT-scans.

Results: 119 Patients with GCA (90 female) were included. 103 patients (80 female) were eligible for statistical analysis. Mean age of GCA patients was 74.0 ±7.9 years, included 54.8 ±33.8 months after GCA diagnosis. Mean thoracic aortic diameters [values/m² BSA] were 34.41 ±4.69mm [19.76 ±3.16mm/m²], 28.08 ±3.67mm [16.09 ± 2.40mm/m² BSA] and 25.61 ±3.37mm [14.68 ±2.33mm/m² BSA] at the ascending aorta (AAT), the aortic arch (ART) and the descending aorta (DAT) respectively. Aortic ectasias, defined as aortic diameter above the 90% quartile of age adjusted reference values were present in 17 GCA patients (16.5%) at the AAT and in 16 patients (15.5%) at the DAT. Abdominal aortic ectasias were present in 31 patients (35.9%). D-Dimer was above the cut-off value of 0.5mg/l in 62 GCA patients (60.2%). Elevated D-Dimer was present in 11 (64.7%) patients with ectasia of the AAT and in 9 (56.3%) patients with ectasia of the DAT (p 0.790 and 0.785 repsectively). Pulmonary arterial embolism was excluded in all patients by CT-angiography.

Conclusion: Recent data suggest that the risk developing aortic aneurysms after GCA diagnosis might be overestimated. D-Dimer failed to identify patients at risk for aortic dilatation secondary to giant cell arteritis. Reference values for D-Dimer are to be discussed in such a cohort of elderly patients suffering from a chronic inflammatory disease.