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42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie, 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie, 24. Wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie

17.-20. September 2014, Düsseldorf

Follow-Up of Patients with Preclinical Rheumatoid Arthritis – Results of a Telephone Survey

Meeting Abstract

  • Pascal Klaus - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Vivien Köhler - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Hans Bastian - Immanuel Krankenhaus Berlin, Klinik für Innere Medizin, Abteilung Rheumatologie und Klinische Immunologie, Berlin
  • Tanja Braun - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Eva Gremmelsbacher - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und Klinische Immunologie, Berlin
  • Vera Höhne-Zimmer - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Frank Buttgereit - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Gerd-Rüdiger Burmester - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Jacqueline Detert - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh); 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh); 24. wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Düsseldorf, 17.-20.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocRA.16

doi: 10.3205/14dgrh141, urn:nbn:de:0183-14dgrh1411

Veröffentlicht: 12. September 2014

© 2014 Klaus et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Background: Preclinical rheumatoid arthritis (pre-RA) describes a subset of patients with arthralgia (but no synovitis) where either anti-citrullinated peptide antibodies (ACPA) and/or rheumatoid factor (RF) can be found, where there was no evidence of clinical RA, and no disease-modifying anti-rheumatic drug (DMARD) therapy was initiated. Recent data indicate that 35% of these patients develop arthritis after 12 months. The objective of this investigation was to follow the course of disease in patients with pre-RA by means of a telephone survey, and evaluate how many patients develop clinical RA.

Methods: In a retrospective analysis, we identified patients (pts) with pre-RA who presented in our early arthritis clinic (EAC). The follow-up questionnaire included questions about tender and swollen joints, overall pain, current antirheumatic therapy, and whether a diagnosis of RA has been established.

Results: 47 pts with pre-RA out of 1,400 pts of our EAC (3.4%) were identified. 23 of these pts (49%) agreed to participate in the telephone survey. 14 (61%) pts were female. The mean age was 54 (standard deviation (SD) ± 15) years. Mean duration between first contact in EAC and follow-up was 6 (SD ± 2) years.

When asked about the course of their symptoms including joint pain and joint swelling, 5 pts (22%) stated that they were now free of complaints, in 10 pts (44%) complaints were improved, in 5 (22%) they were unchanged, in 3 (13%) they had reappeared, and in none of the pts (0%) had complaints deteriorated.

3 pts (13%) developed clinical RA after a duration of 1, 3, and 6 years, respectively. These 3 pts are currently taking DMARD therapy (2 Methotrexate, 1 Leflunomide).

Conclusion: The overall risk of developing clinical RA in this cohort of pre-RA pts was low (13%). Serum levels of RF or ACPA were not predictive for the development of RA, and neither was double positive antibody status associated with a higher risk for RA. Large prospective cohorts are needed to confirm these findings.