gms | German Medical Science

42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie, 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie, 24. Wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie

17.-20. September 2014, Düsseldorf

A biomarker benchmark study for monitoring SLE activity: Only SIGLEC-1 and C3 are better than flipping a coin

Meeting Abstract

  • Robert Biesen - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Thomas Rose - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Jens Klotsche - Deutsches Rheuma-Forschungszentrum (DRFZ), Forschungsbereich Epidemiologie, Berlin
  • Philipp Enghard - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Nephrologie und internistische Intensivmedizin, Berlin
  • Andrzej Dzionek - Miltenyi Biotec GmbH, Department of Research and Development, Bergisch Gladbach
  • Tobias Ozimkowski - Miltenyi Biotec GmbH, Department of Research and Development, Bergisch Gladbach
  • Wolfgang Schlumberger - EUROIMMUN Medizinische Labordiagnostika AG, Lübeck
  • Gerd-Rüdiger Burmester - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Tobias Alexander - Charité - Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie, Berlin
  • Andreas Grützkau - Deutsches Rheuma-Forschungszentrum (DRFZ), Berlin
  • Falk Hiepe - Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und klinische Immunologie der Charité - Universitätsmedizin Berlin und Deutsches RheumaForschungszentrum Berlin - ein Institut der Leibniz-Gemeinschaft, Berlin

Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie. Deutsche Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie. Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie. 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh); 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädische Rheumatologie (DGORh); 24. wissenschaftliche Jahrestagung der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie (GKJR). Düsseldorf, 17.-20.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. Doc47.08 - VK.34

doi: 10.3205/14dgrh041, urn:nbn:de:0183-14dgrh0411

Veröffentlicht: 12. September 2014

© 2014 Biesen et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Background: To benchmark three biomarkers for interferon activity with standard- and state of the art-biomarkers for correct classification of increased or decreased disease activity (DA) in systemic lupus erythematosus (SLE).

Methods: IFNα (dissociation-enhanced lanthanide fluorescent immunoassay), IFNγ-inducible protein 10 (IP-10) (ELISA) and sialic acid-binding Ig-like lectin 1 (SIGLEC-1) (flow cytometry) were serial measured in 26 lupus patients (77 total visits, 108 differential visits) and compared with serum titres of Anti-dsDNA (ELISA and radioimmunoassay), Anti-dsDNA-NcX ELISA, Anti-Nuc ELISA, and complement C3 and C4. DA was evaluated using the British Isles Lupus Assessment Group 2004 Index (BILAG-2004) and were compared longitudinally to biomarker behaviours.

Results: 25 differential visits with an increase in BILAG-2004 >3 and 22 differential visits with a decrease in BILAG- 2004 <-3 were assessed. 61 differential visits with stable disease activity were excluded because of severeal reasons (e.g. impossible discrimation between unsensitivity of a biomarker and correct classification). Correct classification rates for increased and decreased disease activities were obtained for SIGLEC-1 (76% vs 50%), C3 (48% vs. 59%), Anti-Nuc ELISA (56% vs. 27%), Anti-dsDNA-NcX ELISA (52% vs 32%), C4 (24% vs 50%), Anti-dsDNA ELISA (36% vs 31%), IFNα (32% vs 32%), IP-10 (28% vs 36%) and Farr-assay (16% vs 4%).

Conclusion: This is the first study in SLE that benchmark biomarkers for the classification of increased or decreased disease activity. Only SIGLEC-1 (63.8 %) and C3 (53.2 %) demonstrated a moderate rate of cumulative correct classifications. Despite of these results should be confirmed in a larger cohort, these data suggest that several new and traditional biomarkers are overestimated in their clinical usefulness.