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48. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 55. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie (ÖGPÄRC), 22. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC)

14.09. - 16.09.2017, Graz, Österreich

Extending the limits of microsurgical reconstruction in patients with moderate to very severe obesity – single center 6-year experiences

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Paul Heidekrueger - StKM - Klinikum Bogenhausen München, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, München, Deutschland
  • P. Niclas Broer - StKM - Klinikum Bogenhausen München, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, München, Deutschland
  • Frank Herter - StKM - Klinikum Bogenhausen München, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, München, Deutschland
  • Denis Ehrl - StKM - Klinikum Bogenhausen München, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, München, Deutschland
  • Milomir Ninkovic - StKM - Klinikum Bogenhausen München, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, München, Deutschland

Deutsche Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen. Österreichische Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie. Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen. 48. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 55. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie, 22. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC). Graz, Österreich, 14.-16.09.2017. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2017. Doc109

doi: 10.3205/17dgpraec109, urn:nbn:de:0183-17dgpraec1097

Veröffentlicht: 16. August 2017

© 2017 Heidekrueger et al.
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Gliederung

Text

Background: Worldwide obesity has more than doubled since 1980. Given this epidemic change, surgical and medical care has become more complex as obesity is a know risk factor for complications. Consequently, one could expect a higher prevalence of medical and surgical complications in an obese patient collective in the setting of free tissue transfer. Goal of this study was to evaluate whether this assumption holds true.

Material and methods: Between January 2009 and June 2015, 838 patients underwent free tissue transfers at a single institution. The cases were divided into three groups using World Health Organization body mass index (BMI) criteria into a nonobese (n=751), a moderately obese (n=59), and a severely to very severely obese group (n=28). The series was retrospectively analyzed and the groups were compared regarding potential influences of medical comorbidities, BMI, and smoking status in respect to surgical complications and outcomes.

Results: Overall, there was no significant difference in morbidity between the groups of patients regarding the rate of surgical complications, flap failure and reexploration rate during our 3-months follow-up period.

Conclusion: This study analyzed a large series of microsurgical reconstructions, with a focus on the impact of patient obesity on outcomes. Our findings suggest that despite higher rates of patient comorbidities, successful free tissue transfer can be achieved in this population with acceptable risk for complications.