gms | German Medical Science

45. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 19. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC), 52. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie (ÖGPÄRC)

11.09. - 13.09.2014, München

Desmoplastic melanoma – a 12-year experience with sentinel lymph node biopsy

Meeting Abstract

  • presenting/speaker P. Niclas Broer - München, Deutschland
  • Katie Weichman - München, Deutschland
  • Mark Walker - München, Deutschland
  • C. Goldberg - München, Deutschland
  • Samuel Buonocore - München, Deutschland
  • D. T. Braddock - München, Deutschland
  • R. Lazova - München, Deutschland
  • D. Narayan - München, Deutschland
  • Stephen Ariyan - München, Deutschland

Deutsche Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen. Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen. Österreichische Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie. 45. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft der Plastischen, Rekonstruktiven und Ästhetischen Chirurgen (DGPRÄC), 19. Jahrestagung der Vereinigung der Deutschen Ästhetisch-Plastischen Chirurgen (VDÄPC), 52. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Plastische, Ästhetische und Rekonstruktive Chirurgie (ÖGPRÄC). München, 11.-13.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. Doc35

doi: 10.3205/14dgpraec330, urn:nbn:de:0183-14dgpraec3306

Veröffentlicht: 3. September 2014

© 2014 Broer et al.
Dieser Artikel ist ein Open Access-Artikel und steht unter den Creative Commons Lizenzbedingungen (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.de). Er darf vervielfältigt, verbreitet und öffentlich zugänglich gemacht werden, vorausgesetzt dass Autor und Quelle genannt werden.


Gliederung

Text

Objetive: Given the paucity of data regarding nodal involvement in desmoplastic melanoma (DM), we decided to review the incidence of nodal metastasis in our patients with DM to better define guidelines regarding the performance of sentinel lymph node biopsy (SLNB) in this specificmelanoma subtype.

Methods: Using a prospectively maintained database, we reviewed all patients who underwent treatment for melanoma at the Yale Melanoma Unit in a twelve-year period (1998-2010), during which 3531 cases were treated. We identified 24 patients (0.7%) diagnosed with DM. These patients’ records were studied for clinical and histologic parameters and clinical outcomes.

Results: Twenty-two patients from the DM group had SLNB, of which four (18%) were diagnosed with micro-metastasis. These four patients were all treated with completion lymphadenectomy and none had additional positive nodes in the remainder of the nodes. Patients were followed after surgery for a median of 25 months (range 2-60 months). Two patients (9%) developed local recurrence, two (9%) in-transit recurrence, and six (27%) showed distant metastases (three patients were pure DM and three patients showed mixed morphology). Patients with mixed DM had a higher rate of nodal metastasis (25%) vs those with pure DM (14%).

Conclusions: Other authors have reported that patients diagnosed with pure DM were less likely to have a positive SLN (0-2%) than those patients with the mixed DM subtype (12-16%). Our findings of higher incidence rates of regional lymph node metastases in both the pure and mixed DM subtypes (14% and 25%) compel us to continue to still recommend that SLNB be considered in patients with both subcategories, pure and mixed DM.