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73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

29.05. - 01.06.2022, Köln

Postoperative haematoma expansion in patients undergoing decompressive hemicraniectomy for spontaneous intracerebral haemorrhage

Postoperative Zunahme des Hämatoms bei Patienten nach dekompressive Kraniektomie für intrazerebrale Blutung

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Martin Vychopen - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Johannes Wach - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Tim Lampmann - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Harun Asoglu - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Valeri Borger - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Motaz Hamed - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Hartmut Vatter - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Erdem Güresir - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Köln, 29.05.-01.06.2022. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2022. DocP116

doi: 10.3205/22dgnc426, urn:nbn:de:0183-22dgnc4261

Veröffentlicht: 25. Mai 2022

© 2022 Vychopen et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Aim of the study is to analyze risk factors for hematoma expansion (HE) in patients undergoing decompressive hemicraniectomy (DC) in patients with elevated intracranial pressure due to spontaneous intracerebral hematoma (ICH).

Methods: We retrospectively evaluated 72 patients with spontaneous ICH who underwent DC at our institution. We compared the pre- and postoperative volumes of ICH and divided the patients in 2 groups: First, patients with postoperative HE > 6 cm3 (group 1), and second, patients without HE (group 2). Additionally, we screened the medical history for anticoagulant and antiplatelet medication (AC/AP), bleeding-related comorbidities, age, admission Glasgow coma scale and laboratory parameters.

Results: The rate of AC/AP medication was higher in group 1 versus group 2 (15/16 vs. 5/38, p<0.00001), and patients were significantly older in group 1 versus group 2 (65.1 ± 16.2 years vs. 54.4 ± 14.3 years, p = 0.02). Furthermore, preoperative laboratory tests showed lower rates of hematocrit (34.1 ± 5.4 % vs. 38.1 ± 5.1 %, p = 0.01), and hemoglobin (11.5 ± 1.6 g/dl vs. 13.13 ± 1.8 g/dl, p = 0.0028) in group 1 versus group 2. In multivariate analysis, the history of AC/AP medication was the only independent predictor of HE (p<0.0001, OR 0.015, CI 95% 0.001-0.153).

Conclusion: In patients with spontaneous ICH undergoing DC, the history of AC/AP medication is a predictor of postoperative HE.