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73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

29.05. - 01.06.2022, Köln

Appraisal of ICH- and ICH-GS score in surgically and conservatively treated cerebellar haemorrhage after 20 years

Die Bedeutung von ICH- und ICH-GS score bei chirurgisch und konservativ behandelter Kleinhirnblutung nach 20 Jahren

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Sae-Yeon Won - Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Rostock, Deutschland
  • Johannes Walter - Universitätsklinikum Heidelberg, Neurochirurgische Klinik, Heidelberg, Deutschland
  • Silvia Hernández-Durán - Universitätsmedizin Göttingen, Neurochirurgische Klinik, Göttingen, Deutschland
  • Daniel Dubinski - Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Rostock, Deutschland
  • Andreas Kramer - Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Mainz, Deutschland
  • Nazife Dinc - Universitätsklinikum Jena, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Jena, Deutschland
  • Young-Sill Kang - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Neurochirurgie, Kiel, Deutschland
  • Felix Lehmann - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Anna Sophie Grosch - BG Klinikum Unfallkrankenhaus Berlin, Klinik für Neurochirurgie, Berlin, Deutschland
  • Ruzanna Melkonian - Universitätsklinikum Jena, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Jena, Deutschland
  • Bedjan Behmanesh - Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Rostock, Deutschland
  • Lukas Müller - Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Rostock, Deutschland
  • Merih Öznur Turgut - Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Mainz, Deutschland
  • Joana Ullmann - Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Rostock, Deutschland
  • Eva Herrmann - Goethe-Universität Frankfurt am Main, Institute of Biostatistics and Mathematical Modelling, Frankfurt a. M., Deutschland
  • Christian A. Senft - Universitätsklinikum Jena, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Jena, Deutschland
  • Dorothee Mielke - Universitätsmedizin Göttingen, Neurochirurgische Klinik, Göttingen, Deutschland
  • Matthias Schneider - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Hartmut Vatter - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Jürgen Konczalla - Universitätsklinikum Frankfurt, Klinik für Neurochirurgie, Frankfurt a. M., Deutschland
  • Marcus Czabanka - Universitätsklinikum Frankfurt, Klinik für Neurochirurgie, Frankfurt a. M., Deutschland
  • Johannes Lemcke - BG Klinikum Unfallkrankenhaus Berlin, Klinik für Neurochirurgie, Berlin, Deutschland
  • Obada T. Alhalabi - Universitätsklinikum Heidelberg, Neurochirurgische Klinik, Heidelberg, Deutschland
  • Klaus Zweckberger - Universitätsklinikum Heidelberg, Neurochirurgische Klinik, Heidelberg, Deutschland
  • Florian Ringel - Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, Mainz, Deutschland
  • Michael Synowitz - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Neurochirurgie, Kiel, Deutschland
  • Charlotte Flüh - Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik für Neurochirurgie, Kiel, Deutschland
  • Veit Rohde - Universitätsmedizin Göttingen, Neurochirurgische Klinik, Göttingen, Deutschland
  • Thomas M. Freiman - Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Rostock, Deutschland
  • Patrick Schuss - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland; BG Klinikum Unfallkrankenhaus Berlin, Klinik für Neurochirurgie, Berlin, Deutschland
  • Fatma Kilinc - Universitätsklinikum Frankfurt, Klinik für Neurochirurgie, Frankfurt a. M., Deutschland
  • Florian Geßler - Universitätsmedizin Rostock, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Rostock, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Köln, 29.05.-01.06.2022. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2022. DocV310

doi: 10.3205/22dgnc298, urn:nbn:de:0183-22dgnc2981

Veröffentlicht: 25. Mai 2022

© 2022 Won et al.
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Gliederung

Text

Objective: Outcome prognostication represents a crucial step during acute care of intracerebral hemorrhage (ICH). Cerebellar hemorrhage represents the minority of ICH, requiring special considerations in this posterior fossa pathology. The aim of this study was to validate ICH- and ICH-GS score in patients with cerebellar hemorrhage and compare the functional outcome in patients with surgical or conservative treatment.

Methods: This was a multicenter study for validation of ICH- and ICH-GS scores in patients with cerebellar hemorrhage. Patients presenting to 9 different neurosurgical departments in Germany between 2005 and 2021 were enrolled in this study. After validation of both scoring systems, we stratified the cohort by surgical and conservative arms and compared the mortality and functional outcome at discharge and 6 months follow-up.

Results: Among 475 patients with cerebellar hemorrhage, 403 patients (85%) were eligible for analysis. Of those, 252 patients (62.5%) underwent surgical and 151 patients (37.5%) conservative treatment. Both ICH- and ICH-GS score showed good prognostic accuracy for both mortality rate and functional outcome (all AUC >0.7 with asymptotic p-value <0.001). The mortality rate was significantly lower in the surgical arm in patients with ICH score greater than 3 (p=0.001) and ICH-GS score greater than 11 (p<0.001). However, mortality rate was significant higher in patients treated surgically with an ICH score of <3 (p=0.001). The conservative arm displayed a significantly higher favorable outcome in patients with an ICH score 3 (p<0.001) whereas there was a trend towards better outcome in the surgical arm with ICH- and ICH-GS score greater than 3 and 10, respectively.

Conclusion: In patients with cerebellar hemorrhage, conservative treatment may be adequate in patients with lower ICH- and ICH-GS score, while surgical treatment may promote better outcome in patients presenting with high ICH- and ICH-GS scores.