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73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

29.05. - 01.06.2022, Köln

Utility of the spinal instability score in patients with spinal metastases – a comparative study

Die Nützlichkeit des “Spinal Instability Score” bei Patienten mit Wirbelsäulenmetastasen: eine vergleichende Studie

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Maximilian-Niklas Bonk - Universitätsklinikum Augsburg, Klinik für Neurochirurgie, Augsburg, Deutschland
  • Stefan Motov - Universitätsklinikum Augsburg, Klinik für Neurochirurgie, Augsburg, Deutschland
  • Christina Wolfert - Universitätsklinikum Augsburg, Klinik für Neurochirurgie, Augsburg, Deutschland
  • Björn Hackanson - Universitätsklinikum Augsburg, II. Medizinische Klinik, Augsburg, Deutschland
  • Bastian Stemmer - Universitätsklinikum Augsburg, Klinik für Neurochirurgie, Augsburg, Deutschland
  • Björn Sommer - Universitätsklinikum Augsburg, Klinik für Neurochirurgie, Augsburg, Deutschland
  • Klaus Henning Kahl - Universitätsklinikum Augsburg, Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Augsburg, Deutschland
  • Georg Stüben - Universitätsklinikum Augsburg, Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Augsburg, Deutschland
  • Martin Trepel - Universitätsklinikum Augsburg, II. Medizinische Klinik, Augsburg, Deutschland
  • Bruno Märkl - Universitätsklinikum Augsburg, Institut für Pathologie und Molekulare Diagnostik, Augsburg, Deutschland
  • Ehab Shiban - Universitätsklinikum Augsburg, Klinik für Neurochirurgie, Augsburg, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Köln, 29.05.-01.06.2022. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2022. DocV232

doi: 10.3205/22dgnc224, urn:nbn:de:0183-22dgnc2240

Veröffentlicht: 25. Mai 2022

© 2022 Bonk et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Spinal metastases may present with different degrees of mechanical instability. The Spinal Instability Neoplastic Score (SINS) was developed to assess spinal neoplastic-related instability. This study aimed to compare the quality of life and the overall survival between patients following surgical Instrumentation and radiotherapy and radiotherapy alone for spinal metastases.

Methods: A retrospective analysis of patients with a pathologic fracture due to a spinal metastasis with a minimum follow up of 12 months between January 2018 and December 2020 was performed. A matched pair analysis for sex, age, histology, and SINS score was performed between patients following surgical instrumentation and radiotherapy and radiotherapy alone. Overall survival and ability to walk was compared between both groups.

Results: 35 patient per group were identified. Median age was 66 SD +/- 14 and 60% were female. Most common Histology was breast cancer and was seen in 38% followed by bronchial cancer in 14% of cases. Unstable and potentially unstable fracture were seen in 74% and 26%, respectively. The overall survival was 57% and 75% in the radiotherapy and the surgery and radiotherapy group, respectively. Analyzing the quality of life, we choose the walking ability as a main feature. 92% in the interventional group are still able to walk, in contrast 80% in the conservative group. (P= 0.24)

Conclusion: Tailored surgical approach according to the SINS score results in longer overall survival and higher rates of preservation of walking ability in patients with spinal metastases.