gms | German Medical Science

73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

29.05. - 01.06.2022, Köln

Impact of intratumoral radiofrequency ablation on circulating tumour cell release after cement augmentation of vertebral metastase

Auswirkungen der intratumoralen Radiofrequenzablation auf die Freisetzung zirkulierender Tumorzellen nach Zementaugmentation von Wirbelkörpermetastasen

Meeting Abstract

  • Martin Stangenberg - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Hamburg, Deutschland
  • Harriet Wikman-Kocher - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Institut für Tumorbiologie, Hamburg, Deutschland
  • Tobias Pantel - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Hamburg, Deutschland
  • Sabine Riethdorf - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Institut für Tumorbiologie, Hamburg, Deutschland
  • Klaus Pantel - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Institut für Tumorbiologie, Hamburg, Deutschland
  • Lennart Viezens - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Hamburg, Deutschland
  • Manfred Westphal - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Hamburg, Deutschland
  • presenting/speaker Theresa Mohme - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Hamburg, Deutschland
  • Sven Oliver Eicker - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Hamburg, Deutschland
  • Marc Dreimann - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Hamburg, Deutschland
  • presenting/speaker Malte Mohme - Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Hamburg, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Köln, 29.05.-01.06.2022. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2022. DocV230

doi: 10.3205/22dgnc222, urn:nbn:de:0183-22dgnc2222

Veröffentlicht: 25. Mai 2022

© 2022 Stangenberg et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Cement augmentation via percutaneous vertebroplasty or kyphoplasty for treatment of spinal metastasis is a well-established treatment option. We assessed the impact of intraoperative intratumoral radiofrequency ablation before cement augmentation on dissemination of tumor cells into the vascular circulation.

Methods: We prospectively collected blood from patients with osteolytic spinal column metastases who underwent radiofrequency ablation prior immediately prior to cement augmentation and analysed the prevalence of circulating tumour cells (CTCs) at defined perioperative time-points: preoperatively, 5 and 20 minutes after cement augmentation, and 3-5 days postoperatively. We enrolled 21 patients, including 6 breast-, 6 lung-, 2 colorectal-, 2 prostate-, 2 urothel- and 3 other tumor entities. The study was approved by the local ethics committee (PV5709).

Results: Although in some cases a clear increase of CTCs after cement augmentation was observed, statistical analyses did not show a significant increase of EpCAM+/CK+ CTCs in samples taken 5 or 20 minutes post-cement augmentation (p=0.155 and p=0.138, respectively). In comparison to a previous study, where we reported a significant increase of CTCs after cement augmentation without radiofrequency ablation, the current data suggests a reduced dissemination of tumor cells due to the intraoperative thermal ablation technique.

Conclusion: Intratumoral radiofrequency ablation before cement augmentation of osteolytic spinal metastases apparently seems to reduce the number of mechanically disseminated CTCs hinting at an immediate destructive effect. Follow-up analysis will determine if the radiofrequency ablation also improved the local tumor control. Our findings provide a rationale for the use of intraoperative radiofrequency ablation to reduce the increased release of CTC after cement augmentation of osteolytic spinal metastases.