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73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

29.05. - 01.06.2022, Köln

Medication intake and haemorrhage risk in patients with familial cerebral caverneous malformations

Medikamenteneinnahme und Blutungsrisiko bei Patienten mit familiären zerebralen kavernösen Malformationen

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Bixia Chen - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Alejandro Nicolas Santos - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Laurèl Rauschenbach - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Dino Saban - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Annika Lenkeit - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Hanah Gull - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Christoph Rieß - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Ramazan Jabbarli - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Karsten H. Wrede - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Yuan Zhu - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Ulrich Sure - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Philipp Dammann - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Köln, 29.05.-01.06.2022. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2022. DocV199

doi: 10.3205/22dgnc193, urn:nbn:de:0183-22dgnc1931

Veröffentlicht: 25. Mai 2022

© 2022 Chen et al.
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Gliederung

Text

Objective: To analyze the impact of medication intake on hemorrhage risk in patients with familial cerebral cavernous malformation (FCCM)

Methods: Our institutional database was screened for patients with FCCM admitted between 2003 and 2020. Patients with complete magnetic resonance imaging (MRI) dataset, evidence of multiple CCM, clinical baseline characteristics, and follow-up examination were included. We assessed the influence of medication intake on first or recurrent intracerebral hemorrhage (ICH) using univariate and multivariate logistic regression adjusted for age and sex. The longitudinal cumulative 5-year-risk for (re-)hemorrhage was calculated by applying Kaplan Meier and Cox regression analyses adjusted for age and sex

Results: 205 patients with FCCM were included. Univariate Cox regression analysis identified ICH as a predictor for recurrent hemorrhage during the 5-year follow-up (FU). Although not statistically significant, there was a considerably decreased risk of ICH during FU in patients under statin medication (HR: 0.22 [95% CI, 0.03-1.68], P=0.143). No bleeding events were observed in patients under antithrombotic therapy. Kaplan-Meier and log rank test showed a considerable low risk of ICH in patients under antithrombotic (P=0.085), as well as statin (P=0.193) therapy during follow-up. The cumulative 5-year risk of (re)bleeding was 22.82% (95% CI, 17.33%-29.38%) for the entire cohort, 31.41% (95% CI, 23.26%-40.83%) for patients with a history of ICH, 26.54% (95% CI, 11.13%-49.7%) for individuals under beta blocker medication, 6.25% (95% CI, 0.33%-32.29%) for patients under statin medication, and 0% (95% CI, 0%-30.13%) for patients under antithrombotic medication

Conclusion: ICH was identified as a risk factor for recurrent hemorrhage. Although not statistically significant, statin and antithrombotic medication reveal a trend in preventing bleeding events

Figure 1 [Fig. 1]