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73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

29.05. - 01.06.2022, Köln

Blood pressure and outcome after aneurysmal subarachnoid haemorrhage

Blutdruck und Outcome nach aneurysmaler subarachnoidalen Blutung

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Marvin Darkwah Oppong - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Christoph Rieß - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Alejandro Nicolas Santos - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland; Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Karsten H. Wrede - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Thiemo F. Dinger - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Yahya Ahmadipour - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Philipp Dammann - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Laurèl Rauschenbach - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Meltem Gümüs - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Ulrich Sure - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland
  • Ramazan Jabbarli - Universitätsklinikum Essen, Klinik für Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 73. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Griechischen Gesellschaft für Neurochirurgie. Köln, 29.05.-01.06.2022. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2022. DocV049

doi: 10.3205/22dgnc056, urn:nbn:de:0183-22dgnc0566

Veröffentlicht: 25. Mai 2022

© 2022 Darkwah Oppong et al.
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Gliederung

Text

Objective: Blood pressure management is crucial in the treatment of patients with aneurysmal subarachnoid hemorrhage (aSAH). Possible association between the blood pressure increase and the risk of delayed cerebral ischemia (DCI) and different systemic complications after aSAH is still a matter of debate. This study aims to elucidate the influence of blood pressure levels on the outcome of aSAH.

Methods: All consecutive aSAH patients (n=690) treated between 01/2003 and 06/2016 were included. The mean value of the mean arterial pressure (MAP) during 14 days after ictus was calculated for each individual. According to the institutional standards of vasospasm management, the mean 14 days MAP ³ 95mmHg was referred as increased (IMAP) and the patients with and without vasospasm were analyzed separately. Study endpoints were the occurrence of DCI on computed tomography scans, development of cardiac and nephrological complications, and poor outcome 6 months after aSAH (mRS >2). Associations were tested in univariable/multivariable binary logistic regression analysis.

Results: IMAP was documented in 474 (68.7%) cases and was more common in individuals with poor neurological conditions at admission (p<0.001), severe amount of intracranial blood (p=0.001) and premorbid hypertension (p<0.001). IMAP independently predicted occurrence of DCI (p=0.014; aOR =2.97; 95% CI 1.25-7.09) and poor functional outcome (p=0.020; aOR =3.14; 95% CI 1.20–8.22) in patients with vasospasm, but not in counterparts without vasospasm (p=0.113/p=0.086). IMAP had no influence on cardiac or nephrological complications.

Conclusion: In aSAH individuals with cerebral vasospasm, sustained increase of blood pressure exceeding the therapeutic targets is strongly associated with the risk of DCI and poor outcome. Therefore, such an intrinsic increase of blood pressure might reflect the autoregulatory mechanisms against the impending cerebral ischemia in patients with cerebral vasospasm.