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72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

06.06. - 09.06.2021

Predictive value of intraoperative neuromonitoring in brainstem cavernoma surgery

Das intraoperative Neuromonitoring und die Bedeutung für die chirurgische Behandlung von Hirnstammkavernomen

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Laurèl Rauschenbach - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Alejandro Nicolas Santos - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Bixia Chen - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Marvin Darkwah Oppong - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Annika Herten - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Thiemo Florin Dinger - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Ramazan Jabbarli - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Karsten Henning Wrede - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Ulrich Sure - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie Essen, Essen, Deutschland
  • Philipp Dammann - Universitätsmedizin Essen, Neurochirurgie und Wirbelsäulenchirurgie, Essen, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 06.-09.06.2021. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2021. DocP234

doi: 10.3205/21dgnc514, urn:nbn:de:0183-21dgnc5149

Veröffentlicht: 4. Juni 2021

© 2021 Rauschenbach et al.
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Gliederung

Text

Objective: Intraoperative neuromonitoring is an established tool for distinct neurosurgical procedures but the predictive value of motor or somatosensory evoked potentials (MEP/SSEP) in brainstem cavernoma (BSCM) surgery is still a matter of debate. This study aimed to evaluate the use of MEP and SSEP in surgically treated BSCM patients.

Methods: 62 consecutive patients (≥18 years-old) of a single institution that were surgically treated for BSCM were included. All patients received intraoperative MEP/SSEP monitoring and postoperative follow-up of >3 months. The study endpoints were new postoperative motor or somatosensory deficits and postoperative functional disability at discharge or follow-up. Diagnostic accuracy was determined by receiver operating characteristic (ROC) analyses with area under the curve (AUC) metrics.

Results: Intraoperative decrease of MEP/SSEP was associated with a new postoperative motor (discharge: OR=11.9, p=0.017; follow-up: OR=5.3, p=0.039) or somatosensory (discharge: OR=7.7, p=0.001; follow-up: OR=8.4, p=<0.001) deficit. Binary classification testing revealed sensitivity and specificity values for MEP (discharge: 31% and 93%; follow-up: 33% and 91%) or SSEP (discharge: 82% and 80%; follow-up: 85% and 79%) respectively. ROC analysis and AUC metrics exhibited acceptable performance of intraoperative neuromonitoring for MEP (AUC=0.75, p=0.02) and SSEP (AUC=0.72, p=0.004) values. Subsequent analysis identified an association between intraoperative MEP (OR=6, p=0.047) or SSEP (OR=4.09, p=0.009) decrease and increased postoperative functional disability.

Conclusion: Intraoperative neuromonitoring can reliably predict early postoperative motor or somatosensory deficits after brainstem cavernoma surgery.