gms | German Medical Science

72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

06.06. - 09.06.2021

Endoscopic assistance in the deep and narrow spaces of the brain – microscopic tumour surgery supported by the new micro-inspection tool QEVO®

Endoskopische Assistenz in tiefen und engen Hirnarealen – mikrochirurgische Tumorchirurgie unterstützt vom neuen Mikro-Endoskop QEVO®

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Karl-Michael Schebesch - Universitätsklinikum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Regensburg, Deutschland
  • Christian Doenitz - Universitätsklinikum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Regensburg, Deutschland
  • Julius Höhne - Universitätsklinikum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Regensburg, Deutschland
  • Amer Haj - Universitätsklinikum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Regensburg, Deutschland
  • Nils Ole Schmidt - Universitätsklinikum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Regensburg, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 06.-09.06.2021. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2021. DocP231

doi: 10.3205/21dgnc512, urn:nbn:de:0183-21dgnc5128

Veröffentlicht: 4. Juni 2021

© 2021 Schebesch et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: To evaluate the feasibility and efficacy of the innovative micro-inspection tool QEVO® (Carl Zeiss Meditec, Oberkochen, Germany) as an endoscopic adjunct to microscopes for better visualization of the surgical field in complex deep-seated intracranial tumors in infants and adults.

Methods: We retrospectively assessed the surgical videos of 25 consecutive patients with 26 complex intracranial lesions (timeframe 2018–2020). Lesions were classified according to their anatomical area: 1=sellar region (n=6), 2=intra-ventricular (n=9), 3=IV.ventricle and rhomboid fossa (n=4), and 4=cerebellopontine angle (CPA) and foramen magnum (n=7). Indications to use the QEVO® tool were divided into five “QEVO® categories”: A=target localization, B=tailoring of the approach, C=looking beyond the lesion, D=resection control, and E=inspection of remote areas.

Results: Overall, the most frequent indications for using the QEVO® tool were categories D (n=19), C (n=17), and E (n=16). QEVO® categories B (n=8) and A (n=5) mainly applied to intra-ventricular procedures (anatomical area 2).

Conclusion: The new micro-inspection tool QEVO® is a powerful endoscopic device to support the comprehensive visualization of complex intracranial lesions and thus instantly increases intraoperative morphological understanding. However, its use is restricted to the specific properties of the respective anatomical area.