gms | German Medical Science

72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

06.06. - 09.06.2021

Vario-guided biopsy vs. stereotactic frame biopsy – a single-centre experience

Vario-gesteuerte Biopsie vs. stereotaktische Rahmenbiopsie – eine Single-Center-Experience

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Martin Vychopen - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Valeri Borger - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Jaroslaw Maciaczyk - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Inja Ilic - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Matthias Schneider - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Patrick Schuss - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Erdem Güresir - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Hartmut Vatter - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Lars Eichhorn - Universitätsklinikum Bonn, Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Bonn, Deutschland
  • presenting/speaker Motaz Hamed - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 06.-09.06.2021. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2021. DocP129

doi: 10.3205/21dgnc417, urn:nbn:de:0183-21dgnc4171

Veröffentlicht: 4. Juni 2021

© 2021 Vychopen et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Stereotactic needle biopsy is a common procedure in neurosurgery for deep-seated or multiple brain lesions. The objective of this study was to compare skin-to-skin, duration of anesthesia, negative biopsy rates an number of complications in a frame-based vs. a frameless setup.

Methods: We analyzed all frame based (i.e. Leksell Stereotactic System) and frameless (i.e. Vario-guided) biopsies performed at the Department of Neurosurgery in the University-Hospital of Bonn during 01/18 and 08/2020. Assessment of operative times used the local operating room database whereas radiology database and histological results were used to evaluate bleeding complications and negative biopsy rates. After testing values for Gaussian distribution using Shapiro-Wikl normality tests, we tested for significance using Mann-Whitney testing.

Results: In total 109 biopsies (i.e. 40 vario-guided vs. 69 frame guides biopsies) were compared. Vario-guided biopsies showed significantly shorter duration of anesthesia (163 min median with IQR 138-194 min vs. 193 min median with IQR 167 – 215 min; p= 0.0009). We saw no difference in skin to skin time (28 min median with IQR 20-38 vs 30 min median with IQR 25-39; p= 0.1352) and no difference in complications such as bleeding or infection (2 of 40 vs. 4 of 69; p=0.7133). We found a slight higher false-negative biopsy rate in frameless than in frame guided biopsies (3 vs 1; p= 0.1347).

Conclusion: Vario guided biopsies showed significant shorter time under anesthesia and did not show any difference in complication rate compared to frame guided biopsy. Frameless biopsy could therefore be used as an time-saving alternative patients with large cerebral lesions.