gms | German Medical Science

72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

06.06. - 09.06.2021

Transnasal endoscopic surgery of clival pathologies – a case series of 51 patients and introduction of a new extent classification

Transnasale endoskopische Versorgung von Clivuspathologien – eine konsekutive Fallserie von 51 Patienten und Vorstellung einer neuen Ausdehnungsklassifikation

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Vicki Butenschoen - Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, München, Deutschland
  • Philipp Krauss - Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, München, Deutschland
  • Chiara Negwer - Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, München, Deutschland
  • Bernhard Meyer - Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, München, Deutschland
  • Jens Gempt - Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik, München, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 06.-09.06.2021. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2021. DocP124

doi: 10.3205/21dgnc412, urn:nbn:de:0183-21dgnc4125

Veröffentlicht: 4. Juni 2021

© 2021 Butenschoen et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Clival pathologies present challenging entities regarding their treatment options. Due to their close proximity to critical neurovascular structures, the operative goal of gross total resection is rendered more difficult with a high risk of neurological deficits.

Methods: We performed a retrospective cohort study of all consecutive patients treated through a transnasal endoscopic approach between 2009 and 2020. Clival tumors were classified depending on their extension (CE1-4), and tumor extension, preoperative clinical status, surgery duration and preoperative radiotherapy were considered prognostic factors.

Results: In total, 68 transnasal endoscopic surgeries were performed in 51 patients over a time period of 12 years. Most lesions were clival chordomas, 66.7% of the lesions did not reach the brainstem (classified extent CE1 and CE2). Cranial nerve impairment was present in 56.9% of the patients, 60% remained clinically stable after surgery, 60% of the patients with cranial nerve palsy improved after surgical treatment. Interrater reliability for tumor extension classification showed a perfect agreement (Cohen’s Kappa= 0.807).

Conclusion: Clival pathologies exhibit heterogenous characteristics. Depending on tumor extension, the patient should be advised regarding his postoperative outcome and the probability of single- vs. multi-staged approaches.