gms | German Medical Science

72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

06.06. - 09.06.2021

ACKT – a novel score to predict prolonged mechanical ventilation after surgical treatment of meningioma in geriatric patients

ACKT – ein neuer Score zur Vorhersage einer postoperativen invasiven Beatmung nach chirurgischer Behandlung von geriatrischen Meningeompatienten

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Elisa Scharnböck - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Leonie Weinhold - Universität Bonn, Institut für Medizinische Biometrie, Informatik und Epidemiologie (IMBIE), Bonn, Deutschland
  • Anna-Laura Potthoff - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Niklas Schäfer - Universitätsklinikum Bonn, Klinik für Neurologie, Abteilung für klinische Neuroonkologie, Bonn, Deutschland
  • Muriel Heimann - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Felix Lehmann - Universitätsklinikum Bonn, Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Bonn, Deutschland
  • Erdem Güresir - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Christian Bode - Universitätsklinikum Bonn, Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Bonn, Deutschland
  • Andreas H. Jacobs - Johanniter-Krankenhaus Bonn, Klinik für Geriatrie und Neurologie, Bonn, Deutschland
  • Hartmut Vatter - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Ulrich Herrlinger - Universitätsklinikum Bonn, Klinik für Neurologie, Abteilung für klinische Neuroonkologie, Bonn, Deutschland
  • Matthias Schneider - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland
  • Patrick Schuss - Universitätsklinikum Bonn, Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie, Bonn, Deutschland

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 06.-09.06.2021. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2021. DocV049

doi: 10.3205/21dgnc051, urn:nbn:de:0183-21dgnc0514

Veröffentlicht: 4. Juni 2021

© 2021 Scharnböck et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Indication for surgical treatment in patients with intracranial meningioma must include both clinical aspects and an individual risk-benefit stratification, especially in geriatric patients. Prolonged mechanical ventilation (PMV) has not been investigated for its potential effects in patients with meningioma. We therefore have analyzed the impact of PMV on mortality in geriatric patients that had undergone meningioma resection.

Methods: Between 2009 and 2019, 261 patients aged ≥ 70 years were surgically treated for intracranial meningioma at our institution. PMV was defined as postoperative invasive ventilation of > 7 days.

Results: Postoperative PMV was present in 17 of 261 geriatric meningioma patients (7%). 25 geriatric patients (10%) died within 1 year after surgery. Multivariate analysis identified “postoperative PMV” (p<0.0001) and “preoperative corticosteroid medication” (p=0.03) as independent predictors for 1-year-mortality. A scoring system (“ACKT”) based on the variables Age, CRP-value, Karnofsky performance scale and Tumor size supports prediction of postoperative PMV (sensitivity 73%, specificity 84%).

Conclusion: PMV is a significant and independent predictor for increased mortality after surgical treatment of meningiomas in geriatric patients. Furthermore, we suggest a novel score (“ACKT”) to preoperatively estimate the risk of PMV occurrence which might help to guide future risk-benefit assessment and patient counselling in the geriatric meningioma population.