gms | German Medical Science

72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC)
Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC) e. V.

06.06. - 09.06.2021

Longitudinal reproducibility of CO2-triggered BOLD MRI for the haemodynamic evaluation of patients with Moyamoya angiopathy

Longitudinale Reproduzierbarkeit der CO2 getriggerten BOLD MRT Bildgebung zur hämodynamischen Evaluation bei Moyamoya-Patienten

Meeting Abstract

  • presenting/speaker Constantin Roder - Universitätsklinikum Tübingen, Neurochirurgie, Tübingen, Deutschland; Universitätsklinikum Tübingen, Zentrum für Moyamoya und Bypasschirurgie, Tübingen, Deutschland
  • Till-Karsten Hauser - Universitätsklinikum Tübingen, Neuroradiologie, Tübingen, Deutschland
  • Helene Hurth - Universitätsklinikum Tübingen, Neurochirurgie, Tübingen, Deutschland; Universitätsklinikum Tübingen, Zentrum für Moyamoya und Bypasschirurgie, Tübingen, Deutschland
  • Sophie Wang - Universitätsklinikum Tübingen, Neurochirurgie, Tübingen, Deutschland; Universitätsklinikum Tübingen, Zentrum für Moyamoya und Bypasschirurgie, Tübingen, Deutschland
  • Patrick Haas - Universitätsklinikum Tübingen, Neurochirurgie, Tübingen, Deutschland; Universitätsklinikum Tübingen, Zentrum für Moyamoya und Bypasschirurgie, Tübingen, Deutschland
  • Ulrike Ernemann - Universitätsklinikum Tübingen, Neuroradiologie, Tübingen, Deutschland
  • Marcos Tatagiba - Universitätsklinikum Tübingen, Klinik für Neurochirurgie, Tübingen, Deutschland
  • Nadia Khan - Universitätsklinikum Tübingen, Zentrum für Moyamoya und Bypasschirurgie, Tübingen, Deutschland; Universitätsklinikum Tübingen, Klinik für Neurochirurgie, Tübingen, Deutschland; Universitätskinderspital Zürich, Moyamoya Zentrum, Zürich, Schweiz

Deutsche Gesellschaft für Neurochirurgie. 72. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurochirurgie (DGNC), Joint Meeting mit der Polnischen Gesellschaft für Neurochirurgie. sine loco [digital], 06.-09.06.2021. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2021. DocV020

doi: 10.3205/21dgnc024, urn:nbn:de:0183-21dgnc0248

Veröffentlicht: 4. Juni 2021

© 2021 Roder et al.
Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung). Lizenz-Angaben siehe http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.


Gliederung

Text

Objective: Hemodynamic evaluation of moyamoya patients is crucial to decide the treatment strategy. Recently, CO2-triggered BOLD MRI has been shown to be a promising tool for the hemodynamic evaluation of moyamoya patients. However, the longitudinal reliability of this technique in follow-up examinations is unknown. This study aims to analyze longitudinal follow-up data of CO2-triggered BOLD MRI to prove the reliability of this technique for long-term control examinations in moyamoya patients.

Methods: Longitudinal CO2 BOLD MRI follow-up examinations of moyamoya patients with and without surgical revascularization have been analyzed for all six vascular territories retrospectively. If revascularization was performed, any directly (by the disease or the bypass) or indirectly (due to change of collateral flow after revascularization) affected territory was excluded based on angiography findings (group 1). In patients without surgical revascularization between the MRI examinations all territories were analyzed (group 2).

Results: 18 moyamoya patients with 39 CO2 BOLD MRI examinations fulfilled the inclusion criteria. The median follow-up between the two examinations was 12 months (range 4-29 months). For 106 vascular territories analyzed in group 1 the intraclass correlation coefficient (ICC) was ICC=0.784, p<0.001 and for group 2 (84 territories) it was ICC=0.899, p<0.001. Within the total follow-up duration of 140 patient months, none of the patients experienced a new stroke.

Conclusion: CO2 BOLD MRI is a promising tool for mid- and long-term follow-up examinations of cerebral hemodynamics in moyamoya patients. Systematic prospective evaluation is required prior to making it a routine examination.